Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) wil door middel van de campagne een gezonde leefstijl promoten bij de jeugd. De voorbeeldfunctie van de ouders staat voorop. De website gezondopvoeden.be geeft ouders van kinderen in de leeftijd van 2 tot 18 jaar advies over hoe ze kinderen gezond kunnen laten opgroeien. Zeker wanneer kinderen groter worden, hebben de ouders het idee dat ze niet veel meer in te brengen hebben over het eetgedrag van hun pubers, maar het tegendeel is waar volgens de VIGeZ.

Campagnelied
Zanger Tom Helsen maakte het campagnelied ‘Broccoli & Wortels’ (zie hieronder). Slechts 7% van de Vlaamse kinderen eet voldoende groente en fruit, 20% drinkt dagelijks frisdrank en meer dan de helft eet iedere dag zoete of zoute tussendoortjes. Slechts 36% van de kinderen op de lagere school beweegt genoeg, terwijl ze gemiddeld 6 tot 9,5 uur zitten.

Dit artikel afdrukken