Wie lagere prijzen en geen merkbaar slechtere kwaliteit biedt, pakt heel gemakkelijk marktaandeel. Consumenten zijn immers dol op lage prijzen omdat er zoveel te koop is. Je komt dus altijd tekort.
Die uitdaging is er nu. De eerste winkel van Mere - in een voormalig Aldi-pand in Leipzig - werd meteen helemaal leeggekocht door enthousiaste Duitsers; de winkel moest een paar dagen sluiten.
Nu het wat rustiger is geworden, nam De Telegraaf een kijkje. De klanten blijken dik tevreden. Een pak houdbare melk voor €0,49, dat is veel goedkoper dan €0,79 elders. Een pond koffie voor €1,99. Kom daar eens om. Een klant noemt de worst en het gehakt "veel beter dan bij de slager".
Hoe de winkel is ingericht kun je zien op het filmpje van de Telegraaf: no nonsense, pallets. Tweedehands bovendien, om het lekker goedkoop te houden. Albert Heijn gebruikt ook gerecyclede materialen in zijn winkels, maar zegt dat dat vanwege de duurzaamheid is. Het publiek wil lekker goedkoop. Als dat ook nog duurzaam is, is het helemaal bingo, maar dat krijgt Albert Heijn niet voor elkaar. De Russen kennelijk wel.
Onder kenners in de retailmarkt gaat het gerucht dat er flink wat geld achter deze Action van de levensmiddelenwereld zit. Als dat waar is, belooft het wat zoals de Duitse reacties laten zien.
Had je het trouwens al gelezen? Action loopt zo goed dat de durfinvesteerders het niet eens kunnen geloven en gaan graaien terwijl dat nu nog helemaal niet slim is.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zie je nou wel dat de Russen vrienden zijn.
Beste Dick,
Bij een van die twee eens gezegd: wij zijn GEEN levensmiddelenbedrijf, doch een combinatie van een bank en een logistiek bedrijf in en voor levensmiddelen. Als je rekening houdt met transportkosten, probeer je per volle vrachtwagen of per container rechtstreeks aan je DC geleverd te krijgen, waarbij je als Grote veel gemakkelijker en goedkoper toegang hebt tot financiering als de Kleintjes. "Ein Kaufschein von X ist so gut wie Bargeld". Dus een combi van... mihoen, kokosmelk, sauzen, ananas, fruitcocktail, mango, verzinhetmaar per volle 20 of 40 ft rechtstreeks naar je DC's ... iedere week één, ipv uitladen in R'dam en dan per pallet naar magazijnen brengen. En niet Y verschillende merken van één artikel.
Waar doen ze het van ? Wie: die Russen ? Opkopen waar een leverancier mee blijft zitten: Netto/Norma/enz bestellen 2,9 vrachtwagen en die 0,1 ?... juist.
De groten ? In mijn tijd, had een bepaalde leverancier 120 vrachtwagens lopen, voor één afnemer.
@3: decennialang wist iedere gemeente of projectontwikkelaar niet, hoe hard ze naar een bepaalde kruidenier in Zaandam moesten rennen als er een winkelcentrum gepland moest worden. En nu huilen, dat die dik 1/3 van de markt heeft ? In NL zijn maar een 5-tal, die bepalen wat u en ik eten kunnen: AH, Superunie, Jumbo, Aldi en Lidl, en dan is het op enkele % na op.
Idem België: Casino, Carrefour, Colruyt, Delhaize-AH, Aldi en Lidl, en is ook de dik 90% aangetikt.
Valt één zo'n klant weg, kan de verkoper rechtstreeks naar de curator gaan.
Dank Harry!
Ik vertaal het toch nog even voor lezers die niets van detailhandel in voedingswaren weten.
Om zo goedkoop te kunnen zijn als Aldi en Lidl heb je ook een groot aantal winkels nodig. Op dit moment is de achterstand ongeveer 70 tegen 0 in het Westen van de EU.
Dat leidt toch tot een vraag: waar doen ze het van? Heb jij een idee?
@2: Lidl zowel als Aldi hebben rond de 10.000 winkels, waarvoor vaak samen wordt ingekocht. Ook dat bijv. de Spaanse afdeling Spaanse artikelen voor de hele groep inkoopt. Aangezien beiden niets te maken hebben met "onwillige" francisers ( confederatie Los Zand) , noch met afdelingen, die tegen de Centrale in kunnen gaan, bindt één inkoper - bij volmacht - de hele groep.
Voor één bepaald artikel kocht een van die twee 35 containers in één keer, te leveren gedurende één maand naar de diverse afdelingen in Europa. Een Nederlandse supermarkt organisatie was ook in de markt voor datzelfde spul. 1/4e container in totaal, welke in ongeveer gelijke porties gedurende één jaar afgeroepen zouden worden ( oftewel: een kapitaal aan logistieke en financieringskosten, want... fabrikant fabriceert per één-container productie-runs, dus moet nog met anderen gecombineerd worden ook). En dan nog betere condities willen hebben... Lijkt het U.K. na de brexit wel....
Ik moet die Russen dat nog zien evenaren.