Omdat Aldi en Lidl al heel lang niet zijn uitgedaagd, hebben ze vermoedelijk te weinig gelet op de onderkant van hun markt.

Wie lagere prijzen en geen merkbaar slechtere kwaliteit biedt, pakt heel gemakkelijk marktaandeel. Consumenten zijn immers dol op lage prijzen omdat er zoveel te koop is. Je komt dus altijd tekort.

Die uitdaging is er nu. De eerste winkel van Mere - in een voormalig Aldi-pand in Leipzig - werd meteen helemaal leeggekocht door enthousiaste Duitsers; de winkel moest een paar dagen sluiten.

Nu het wat rustiger is geworden, nam De Telegraaf een kijkje. De klanten blijken dik tevreden. Een pak houdbare melk voor €0,49, dat is veel goedkoper dan €0,79 elders. Een pond koffie voor €1,99. Kom daar eens om. Een klant noemt de worst en het gehakt "veel beter dan bij de slager".

Hoe de winkel is ingericht kun je zien op het filmpje van de Telegraaf: no nonsense, pallets. Tweedehands bovendien, om het lekker goedkoop te houden. Albert Heijn gebruikt ook gerecyclede materialen in zijn winkels, maar zegt dat dat vanwege de duurzaamheid is. Het publiek wil lekker goedkoop. Als dat ook nog duurzaam is, is het helemaal bingo, maar dat krijgt Albert Heijn niet voor elkaar. De Russen kennelijk wel.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Onder kenners in de retailmarkt gaat het gerucht dat er flink wat geld achter deze Action van de levensmiddelenwereld zit. Als dat waar is, belooft het wat zoals de Duitse reacties laten zien.

Had je het trouwens al gelezen? Action loopt zo goed dat de durfinvesteerders het niet eens kunnen geloven en gaan graaien terwijl dat nu nog helemaal niet slim is.
Dit artikel afdrukken