Daar gaan we weer denk ik dan. Het is o-zo-gemakkelijk om de verantwoordelijkheid in de schoenen van de horeca te schuiven. Alsof de horeca één groot fastfoodbedrijf is waar ongezond gegeten wordt!
Uiteraard heeft de horeca een maatschappelijke verantwoordelijkheid, en geloof mij die nemen ze al lang. Denk maar even aan de opleiding voor Sociale Hygiëne, waar het alcohol en drugs probleem ondermeer uitvoerig aan de orde komt. en de opleiding portier waar de mensen in de Bar en discotheken sfeer een intensieve trainig ondergaan om maatschappelijk en vaktechnisch verantwoord te werk te gaan.
Mijn ervaringen in de horeca ( nu meer dan 25 jaar) zijn van dien aard dat ik niet beter weet dan dat de diverse koks waar ik mee heb samen mogen werken altijd al met gezond en goed voedsel bezig waren, dat begint al bij de inkoop. Ook wat betreft de bereiding van de diverse producten. Immers we spreken hier niet alleen over voedselverstrekking maar ook over smaak. Dus zie ik dit niet gebeuren. Het zal eerder zo zijn dat het net zo gaat als met de vegetarische gerechten, er zullen een paar light gerechten op de kaart verschijnen in diverse bedrijven die menen hun gasten hier een plezier mee te doen. Een andere oplossing zou nog kunnen zijn om de voedingswaarde van een gerecht op de menukaart onder ieder gerecht te plakken.
Nee, ik zie dat voorlopig niet gebeuren. Horeca is ook uitgaan en plezier hebben, onthaasten en nu juist eens even niet opletten wat je allemaal aan het doen bent. Ik zou dit dan ook subiet weigeren als ik een horeca bedrijf zou hebben op dit moment. Immers je geeft dan ook toe aan het feit dat je eigenlijk ongezond voedsel aan je gasten levert! En dat past bij mij dus niet in het beeld van een goed horecabedrijf.
bron: zibb
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Eigenlijk is je conclusie de enige juiste, en het is heel wel haalbaar als je maar goed portioneert en een strakke prijs rekent.
Dat vind ik nou een goed idee, dat je naast de keuze voor frietjes of gebakken aardappeltjes de keuze mag maken tussen "reguliere" groente of biologische groente. Als klant moet je echter wel goed van vertrouwen zijn, het verschil tussen frietjes en aardappeltjes is nog wel te visueel te bevatten, het verschil tussen biologisch en regulier is al wat moeilijker te ontdekken als het op je bord ligt, al ziet iemand die wat vaker biologisch eet het verschil duidelijk, maar dat geheel terzijde.
Een restaurant kan er natuurlijk ook voor kiezen slechts biologische groente en fruit op de kaart te zetten, maar dat zal wél doorberekend moeten worden aan de klanten. Ik heb geen ervaring met het runnen van restaurants en bijbehorende keukens, dus ik weet niet of dit praktisch haalbaar zal zijn...
Hallo Carla,
Wat betreft die groente heb je gelijk, maar het rare in de horeca is dat als je de groenten bijvoorbeeld apart bij een gerecht geeft, de gasten die vaak laten staan! Echt waar.
Dus als je dan als horeca-ondernemer ziet dat je één persoon in de keuken de hele dag bezig is met het voorbereiden van de groenten etc. dan krab je jezelf toch achter de oren. Een heel salaris en een flinke kostenpost, die zo in de vuilnisbak gaat, nietwaar! Een oplossing zou kunnen zijn dat je kunt aangeven als gast dat je er graag iets meer groenten erbij wilt hebben. Of, beter nog, kan kiezen voor biologische groenten, tegen een kleine meerprijs. Dat zou zelfs zeer als heel gastvriendelijk ervaren worden.
Helemaal eens met je betoog Ailko, met twee kleine kanttekeningen.
a) er zou in de horeca in zijn algemeenheid wat meer aandacht aan groenten geschonken kunnen worden. Ik maak nog te vaak mee dat er minieme hoeveelheden van gepresenteerd worden
en
b) horeca is inderdaad ook plezier hebben, maar ik krijg zo langzamerhand iets van het imago dat gezond dus niet leuk is. Dat is nl. helemaal niet waar en ik denk we met zijn allen moeten waken dat dit etiket niet verder verspreidt.
Groet van Carla