Mensen die veel televisie kijken, raken in de war over wat goede voeding is. Daardoor gaan ze ongezonder eten. Dat zou blijken uit een onderzoek door wetenschappers van de University of Houston. Het werd gepubliceerd in The International Journal of Communication and Health.

Psychologische redenen
In verschillende studies werd reeds vastgesteld dat er een relatie is tussen veel televisiekijken en slechtere eetgewoonten. Het zou leiden tot meer snacken en junk food eten. Dit nieuwe onderzoek richtte zich op de psychologische redenen voor dat verband en dus naast het feit dat televisiekijken iets is dat je zittend doet en dat aanmoedigt tot snacken.

Voorspellers
Hoofdonderzoeker Temple Northup kwam erachter dat mensen die veel televisie kijken zowel minder goed snapten wat juiste voeding is als een 'gelaten' houding hadden ten opzichte van gezond eten dan mensen die minder televisie keken. "Die twee items bleken het snackgedrag te voorspellen", zegt Northup in FoodNavigator. "Het is belangrijk te begrijpen hoe mensen hun kennis over voeding opdoen, en daarbij ook te kijken naar de voedingsboodschappen die de media meegeven."

'Te complex', laat maar zitten
Northup ging bij zijn onderzoek uit van de veronderstelling dat mensen die met een gelaten houding ten aanzien van goed eten, eerder naar de snacks zullen grijpen. Als mensen bijvoorbeeld denken dat 'voeding' te complex is om te begrijpen, zullen ze eerder genegen zijn geen moeite meer doen om goed te eten. Hij constateerde dat het meeste eten dat langskomt in advertenties niet uitblinkt qua voedingswaarde, en dat TV-personages vaak snacken, maar zelden een uitgebalanceerde maaltijd nuttigen.
"Als dit de boodschappen zijn, zullen de mensen die er daar een boel van langs zien komen vermoedelijk minder goed in staat zijn te bepalen wat gezond is", zegt Northup op MedicalNewsToday. Het zou er zelfs voor zorgen dat ze een afwerende houding ontwikkelen ten aanzien van gezond eten.

Aan de andere kant constateerde Northup dat degenen die wel veel naar het nieuws maar verder weinig televisie keken over meer en betere kennis ten aanzien van voeding beschikten dan de veelkijkers. Dat zou toe te schrijven zijn aan het feit dat nieuwsmedia "typisch focusen op trending topics - zoals het beste dieet of welk eten gezond of ongezond is - en niet op de bredere context van een gezonde leefstijl."

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 591 deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar. De proefpersonen vulden scorelijsten in op een aantal parameters zoals hun televisiekijkgedrag in het algemeen en specifiek naar het nieuws, hun voedingskennis en wat ze aten. Algemeen televisiekijkgedrag was te associëren met zowel een gelaten houding ten aanzien van gezond eten als een gebrekkige kennis over eten. Keken mensen voornamelijk naar het nieuws, dan kwam alleen gelatenheid naar voren.

Conflicterende boodschappen
"Gezien de conflicterende boodschappen over eten die langskomen via entertainment, advertenties en nieuws, is het niet verrassend dat veelkijkers een gelaten houding ontwikkelen. Ze krijgen immers aan de ene kant steeds te horen dat ze een boel suikerhoudende dranken moeten drinken en snacks moeten eten, terwijl ze aan de andere kant te horen krijgen dat ze die snacks moeten laten staan", zegt Northup. Kortom, de kijker ziet letterlijk door de bomen het bos niet meer. Daardoor gelooft hij dat 'voeding' gewoon niet te snappen valt. En dus trekt hij nog maar een zak chips open bij z'n blikje cola.

Fotocredits: 'Watching Zoolander', Vincent Diamante
Dit artikel afdrukken