“Op basis van goede wil alleen gaat het niet werken”, zegt hij.
Dat heeft consequenties voor melkveehouders die willen groeien. Ze zullen moeten investeren in broeikasgasrechten en zien daardoor hun kostprijs - die tot de hoogste in de wereld behoort - verder stijgen. “Voor wie in de veehouderij wil blijven", zegt Vellinga, "wordt het duurder. Dat geld kun je niet investeren in maatregelen, in natuur of biodiversiteit. Als je niks regelt, vloeit dat geld uit de sector.”
Met die woorden doelt Vellinga op het nu nog dominante business model van de Nederlandse melkveehouderij dat gericht is op hoge productie per koe. Om de milieueffecten daarvan te beperken, koos de gemiddelde Nederlandse boer tot op heden het liefst voor technische innovaties in plaats van maatregelen die herstel van natuur en biodiversiteit bevorderen. Omdat deze geen geld opleveren en alleen de productiekosten opjagen, waarschuwt Vellinga voor verwatering van het kapitaal in de sector.
Vellinga doet zijn uitspraken in gesprek met Melkvee100Plus. Het blad vraagt hem of de politiek niet onrechtvaardig met de Nederlandse landbouwsector omgaat. Andere sectoren die eveneens voor veel vervuiling zorgen, blijven meer buiten schot. Volgens Vellinga heeft de sector zijn PR niet voor elkaar. Zie het onderstaande citaat uit het gesprek.
Melkvee100Plus: Veehouderij is de kop-van-jut, landbouw en met name vlees liggen onder vuur, zelfs kaas mag niet meer, terwijl het maar om krap 12 (landbouw sec) tot 25% (totale keten) van de broeikasgasuitstoot gaat. Over scheepvaart en vliegtuigen hoor je weinig. Hoe keer je dat?
Theun Vellinga: “Dat is public relations. Landbouw heeft zijn PR niet op orde. Altijd in de verdediging. Dat doen andere sectoren veel beter. Als je ziet hoe bijvoorbeeld een KLM met haar vliegreizen wegkomt vergeleken met de boeren, is dat verschil enorm. Dat pleit de landbouw natuurlijk niet vrij om maar niks te doen. Er is wel een groot verschil met andere sectoren. Het gaat bij ons om voedsel, om ons eten. We kunnen niet zonder. Dat moet je produceren. Dat is anders bij de meeste andere producten.”
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Doe als boer wat velen al eerder gedaan hebben boel verkopen, kennis, kunde en kapitaal mee naar een plek op de wereld, waar je wel welkom bent. En hoe de NLe burgers eten, als de boeren niet meer zweten... niet het probleem van de boer.
Als de PR van landbouw niet deugt en bijv. die van KLM wel, dan zou je als sector een Wakker Dier-achtige campagne moeten starten en onconventineel moeten zeggen dat je vliegtuigen niet kunt eten. (Vgl. plofkip). Zo maak je de burger/consument bewust dat men zonder eten (landbouw/boeren) niet kan vliegen, auto's kopen, Actionzooi kopen etc.. Iets in die geest.
Eten is zo eten en alledaags. Het is zo gewoon dat we de bijzonderheid er niet meer van snappen.
Uitstoot (output) hoort bij landbouw net zo goed als input. Net zoals dat bij de natuur het geval is. Alle andere sectoren stoten alleen maar uit. En hebben communicatief een te grote broek aan, omdat deze maatschappelijk alleen-uitstotende sectoren bevolkt wordt door 99% van de burgers (niet-boeren). Boerencommunicatie mag in die zin wel wat flinker en fikser. Brutaler. Anderen (inclusief het management van onze gigaboerencooperaties) zijn dat immers ook t.a.v. landbouw en haar boeren.
(Daarom zal communicatie door bijv. TeamAgroNL, BoerBewust, BoerBurgerTweet ook nooit echt aanslaan bij de gewone burgers. Dat is te veel nog een keertje uitleggen, zoals Ad Melkert deed bij de PvdA ten tijde van Fortuyn. Die op zich beetje nuttige communicatie verzet geen bergen en laat geen oorlogen winnen. Deze is informerend en als achtergrond info vaak goed.)
#1, Harry, en als die uitstootrechten ook in het buitenland gaan gelden? CO2 is namelijk internationaal.
Dan zou het welkom zijn als het ministerie met de provincie Noord Brabant een dichte vloer op de lijst emissie arme systemen toe zou voegen, zodat er in de melkveehouderij met rendement biogas gewonnen kan worden. (dagverse mest vergisten)
Het probleem is meer: een goede PR is niet te maken omdat er helemaal geen voedselprobleem ontstaat als de melkveestapel zou krimpen met bijv 40% (of wat de te reduceren hoeveelheid methaan ook is?).
De consument/politiek zal wellicht denken, wat minder koeien dan kunnen wij tenminste met het vliegtuig op vakantie. Eigenbelang eerst zowel van de consument als van de boer.
Ik heb zelf nog nooit gevlogen en ben dat ook niet van plan.