“Op basis van goede wil alleen gaat het niet werken”, zegt hij.
Dat heeft consequenties voor melkveehouders die willen groeien. Ze zullen moeten investeren in broeikasgasrechten en zien daardoor hun kostprijs - die tot de hoogste in de wereld behoort - verder stijgen. “Voor wie in de veehouderij wil blijven", zegt Vellinga, "wordt het duurder. Dat geld kun je niet investeren in maatregelen, in natuur of biodiversiteit. Als je niks regelt, vloeit dat geld uit de sector.”
Met die woorden doelt Vellinga op het nu nog dominante business model van de Nederlandse melkveehouderij dat gericht is op hoge productie per koe. Om de milieueffecten daarvan te beperken, koos de gemiddelde Nederlandse boer tot op heden het liefst voor technische innovaties in plaats van maatregelen die herstel van natuur en biodiversiteit bevorderen. Omdat deze geen geld opleveren en alleen de productiekosten opjagen, waarschuwt Vellinga voor verwatering van het kapitaal in de sector.
Vellinga doet zijn uitspraken in gesprek met Melkvee100Plus. Het blad vraagt hem of de politiek niet onrechtvaardig met de Nederlandse landbouwsector omgaat. Andere sectoren die eveneens voor veel vervuiling zorgen, blijven meer buiten schot. Volgens Vellinga heeft de sector zijn PR niet voor elkaar. Zie het onderstaande citaat uit het gesprek.
Melkvee100Plus: Veehouderij is de kop-van-jut, landbouw en met name vlees liggen onder vuur, zelfs kaas mag niet meer, terwijl het maar om krap 12 (landbouw sec) tot 25% (totale keten) van de broeikasgasuitstoot gaat. Over scheepvaart en vliegtuigen hoor je weinig. Hoe keer je dat?
Theun Vellinga: “Dat is public relations. Landbouw heeft zijn PR niet op orde. Altijd in de verdediging. Dat doen andere sectoren veel beter. Als je ziet hoe bijvoorbeeld een KLM met haar vliegreizen wegkomt vergeleken met de boeren, is dat verschil enorm. Dat pleit de landbouw natuurlijk niet vrij om maar niks te doen. Er is wel een groot verschil met andere sectoren. Het gaat bij ons om voedsel, om ons eten. We kunnen niet zonder. Dat moet je produceren. Dat is anders bij de meeste andere producten.”
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#18 Nee Marco er ontstaat juist een heel precies beeld van zo'n individuele koe. Alleen het theoretisch/historisch kader voor wat betreft CH4 ontbreekt. Zonder methaan waren wij er niet en dat moet ook een te begrijpen plek hebben.
Hendrik J. Kaput,
Bedoel je dat met deze meetmethode er een onjuist beeld onstaat van de uitstoot door de koe?
Immers de koe ademt ook methaan in (die al aanwezig is in de lucht door andere oorzaken), dus zou daarvoor gecorrigeerd moeten worden om de werkelijke toevoeging door de koe aan de methaanhoeveelheid vast te stellen. Ik weet niet hoe en of er gecorrigeerd word.
#16 Er zijn blijkbaar meerdere antwoorden. Meten via: A widely used technique is the sulfur hexafluoride (SF6) tracer method. Kortom al het methaan hier gemeten wordt toegewezen aan de veehouderij. Geen notie van Omzet (oude kringloop) en Toevoeging (o.a. fossiele emissies)
Mij stoort het want het gaat niet om al het methaan (zuurstof regulator). Ooit was het hier vol met rundvee, in de grafiek van klimaat over honderdduizenden jaren niet terug te zien, wel de Milankovitsch cycli. Er zijn blijkbaar ook andere parameters die zorgen voor de onbalans.
Hendrik J. Kaput,
Tegenwoordig onder praktijkomstandigheden via de greenfeed, een krachtvoerbox met koeherkenning. Zodra er een koe krachtvoer komt eten is er een sensor actief (of meerdere) bij de neus om de uitgeademde lucht te meten. Greenfeeds komen bij de koeien&kansenbedrijven;, om zo een beeld te krijgen van de methaanuitstoot onder verschillende omstandigheden en tussen rassen en verschillende rantsoenen e.d.
Zie veeteelt.nl en dan bij zoeken methaan meten in krachtvoerstation
CRV kan kennelijk methaan ook via de melk meten, tenminste dat zit er aan te komen.
Ongetwijfeld weer discussie of een en ander wetenschappelijk gezien wel helemaal correct is. Tenminste volgens mij boeren koeien vooral als ze herkauwen en dat is niet als ze krachtvoer aan het eten zijn.
#14 Over dat Schiphol zijn we het eens. Gestaffelde brandstofprijzen voor alle sectoren en Schiphol dicht natuurlijk.
Iets anders, weet je hoe ze methaan van koeien meten?