De precision fermentation-technologie is inmiddels omarmd door talloze startups met de fraaiste namen, zoals Remilk of Imagindairy uit Israël, het Duitse LegenDairy (omgedoopt tot Formo, fabrikant van innovatieve kaas van bacteriemelk) of het Britse Better Dairy.

Maar de consument is nog 'een dingetje'. Lust ze wel zuivel van hele kleine beestjes uit de fabriek?

Dat onderzocht het Duitse micro-fermentatie-bedrijf Formo in samenwerking met NGO Mercy for Animals en de Fordham University bij consumenten in Groot-Brittannië, Duitsland, Singapore en de Verenigde Staten.

'Niet ongebreideld rotzooien'
Om te beginnen kregen de deelnemers aan het onderzoek een korte uitleg over wat precision fermentation-zuivel eigenlijk is. Ongeloof dat zulke producten bestaan was een veel voorkomende reactie. Veel respondenten gaven aan dat ze de alternatieve zuivel wel zouden willen proberen om te kijken hoe die zich verhoudt tot 'echte' zuivel.

Techzuivel zou een oplossing kunnen zijn voor mensen die bezwaren hebben tegen de intensieve melkveehouderij. Precision fermentation kan minder belastend zijn voor het milieu dan reguliere zuivel
De technozuivel zou wel van goeden huize moeten komen om op smaak en voedingswaarde te overtuigen. Ook riep de uitleg veel vragen op. Is het product wel 'natuurlijk', hoe veilig is het en welke effecten heeft het op ons lichaam?, aldus FoodNavigator. Verder bleken bij veel respondenten de nekharen overeind te gaan staan bij het lezen van het woord DNA. Dat was te 'tech' en 'eng'.

Waar de respondenten zich wel in konden vinden was de notie dat de techzuivel een oplossing zou kunnen zijn voor mensen die bezwaren hebben tegen de intensieve melkveehouderij. Ook waren de meesten het eens met de notie dat precision fermentation minder belastend voor het milieu kan zijn dan reguliere zuivel.

Daartegenover stond dat een aantal respondenten moeite had met 'ongebreideld rotzooien met de natuur'. Ook vonden velen het maar niks om zomaar weer iets nieuws in hun lijf te stoppen. 'Echt eten' is te prefereren boven processed food.

'Diervrije zuivel'
In het onderzoek werd ook gevraagd naar mogelijke namen voor de precision fermentation-producten. De afgetekende winnaar van deze vraagronde was 'diervrije zuivel'. Best opvallend, gezien het feit dat de zuivel in feite geproduceerd wordt door miljoenen micro-organismen in een fabrieksvat. Na 'diervrije zuivel' volgden 'next-gen dairy' en 'cultivated dairy'. Die laatste term vond positieve weerklank omdat je bijvoorbeeld ook een tuin kunt cultiveren. De minst in de smaak vallende namen waren 'bio-identical dairy' en 'parallel dairy'. Van die benaming kreeg een Amerikaanse respondent de kriebels: "dat klinkt als de Twilight Zone, een parallel universum."

Zijn bacteriën geen echte beestjes dan? En zouden ze geen bezwaren kunnen hebben tegen opsluiting in een reactorvat? Dat vraag ik me onwillekeurig af bij het lezen van de commentaren en vanuit het besef dat het begin van het leven op aarde begon met die hele kleine levende organismen. Maar dat realiseren consumenten zich vermoedelijk niet.

Communicatie blijft uitdaging
Wie zich als innovatieve startup met een innovatief 'diervrij' maar 'echt' product goed wil positioneren bij consumenten, moet rekening houden met een paar spelregels:
  • Gebruik 'diervrije zuivel' als beschrijving
  • Leg zo simpel en helder mogelijk uit hoe de technologie werkt
  • Wees transparent en duidelijk over de 'natuurlijkheid' van het product
  • Leg vooral uit wat het verschil is tussen GMO en precision fermentation

"Dit belangrijke rapport maakt duidelijk dat consumenten wereldwijd enthousiast zijn over de opkomst van diervrije zuivel," zegt Carlotte Lucas van het Good Food Institute op FoodNavigator. "Maar het onderstreept ook de uitdagingen rondom de communicatie van deze technologie naar het brede publiek."
Dit artikel afdrukken