Eind 2017 ging maaltijdboxenproducent HelloFresh naar de beurs, met de belofte in het laatste kwartaal van 2018 het brutobedrijfsresultaat in zwarte cijfers te kunnen schrijven. Uit het persbericht vandaag blijkt dat moment op te moeten schuiven naar midden 2019.

Wel zag HelloFresh de omzet op basis van voorlopige cijfers met naar schatting 41% toenemen. Voor de hele groep komt de omzet over het hele jaar uit op een omzet van circa €1,28 miljard. “We kijken terug op zowel een zeer succesvol vierde kwartaal als een heel 2018, met zeer hoge groeidynamiek, en een aanzienlijke verbetering van onze winstgevendheid,” zegt ceo en mede-oprichter Dominik Richter.

Het afgelopen kwartaal bezorgde de maaltijdboxenleverancier 54,7 miljoen maaltijden bij 2,04 miljoen actieve klanten. Een jaar geleden waren dat nog 39,5 miljoen bij 1,45 miljoen klanten.

In het Financieele Dagblad merkt columnist Bartjens op dat niet duidelijk is waar HelloFresh zijn geld aan kwijt is. Het bruto bedrijfsresultaat van de beide landendivisies (de Verenigde Staten in de ene en de overige 9 landen waar HelloFresh actief is in de andere poot) was over 2018 €20 miljoen negatief. Op groepsniveau kwam daar als overhead nog eens €36 miljoen negatief bovenop. "De kosten op groepsniveau zijn een black box," aldus Bartjens. Die bovendien harder stijgen dan de omzet.

"Wie een maaltijdbox van HelloFresh bestelt, weet precies wat erin zit. Voor een belegger in het bedrijf is dat minder helder." De beursprijs is sinds de introductie van €10,25 naar €8,13 gedaald.
Oxford Journals - HelloFresh - Investor Relations
  • Deel
Druk af