Vis met keurmerk doet het goed in de Nederlandse supermarkten, meldt keurmerkorganisatie MSC. Zeventig procent van alle in de supermarkten aangeboden vis heeft een duurzaamheidslabel van de Marine Stewardship Council (MSC, voor wildvangst) of het Aquaculture Stewardship Council (ASC, voor kweekvis).

Beide organisaties deden onderzoek in de supermarktschappen, ter gelegenheid van de bewuste visweek die maandag begint. In het vriesvak troffen zij een bijna ideale situatie aan: 92% van de diepvriesvis is gecertificeerd. Bij koolvis, kabeljauw en pangasius is dat zelfs 100%. In het blikjesschap is de toestand minder rooskleurig. Maar 42% heeft een MSC-keurmerk, van de blikjes tonijn is dat zelfs nog geen kwart (24%).

De groei van het gecertificeerde aanbod stimuleert de bekendheid van de labels, schrijft Vilt. Kende in België in 2016 nog 24% van de visconsumenten het MSC-keurmerk, in 2018 was dat opgelopen naar 40%. In Nederland kent inmiddels de helft van de visconsumenten het MSC-keur. Het ASC-keurmerk is over de hele linie iets minder bekend: 22% van de Belgen herkent het (in 2016 13%) en 42% van de Nederlanders.
MSC - Supermarkten presteren goed met 70% gecertificeerd visassortiment | Marine Stewardship Council
  • Deel
Druk af