De Europese Commissie liet onderzoek doen naar de 'machtsconcentratie in de retailsector'. Het Europees parlement had daarom gevraagd na signalen over 'onaanvaardbare voorwaarden en eisen' die de grote retailers aan hun leveranciers zouden opleggen. Producenten zouden daardoor niet meer in staat zijn te investeren in nieuwe producten, 'met alle gevolgen van dien voor de innovatie in de voedingsindustrie', schrijft Vilt.

Voor het onderzoek, uitgevoerd door EY, Cambridge Econometrics Ltd en Arcadia International, werden de gegevens geanalyseerd van 23 productcategorieën in 343 winkels in negen Europese lidstaten tussen 2004 en 2012. De onderzoekers onderscheidden in de 'moderne retail' drie typen winkels: hypermarkten, supermarkten en discounters. Bedienden in 2000 de tien grootste voedselretailers nog 26% van de Europese bevolking, in 2011 was dat opgelopen tot 31%.

Meer concurrentie leidt tot meer keuze
Uit de analyse blijkt dat meer concurrentie leidt tot meer keuze voor de consument. 'Het openen van een nieuwe winkel op een plaats waar al andere retailers aan de slag zijn, blijkt hetzelfde effect te hebben: een ruimer en innovatiever aanbod', schrijft Vilt. Daarbij speelt ook de gemiddelde welstand in een regio een rol: hoe rijker die is, des te meer keuze er in het winkelschap is. Meer aanbod roept ook meer vraag op: een grote omzet in een bepaalde productcategorie leidt tot een snellere uitbreiding van het productaanbod in die categorie. De Commissie ziet in deze mechanismes een onderbouwing voor haar streven naar het 'opheffen van onnodige beperkingen voor de inplanting van nieuwe supermarkten'.

Nadruk innovatie verschuift naar verpakking
Op het gebied van innovatie blijken de economische omstandigheden van grote invloed: vanaf 2008 daalde het aantal innovatieve producten in het winkelschap met 6,5%. Ook veranderde de aard van de innovaties: minder volledig nieuwe producten, meer nieuwe verpakkingen..

Het rapport, getiteld The economic impact of choice and innovation in the EU food sector, is hier te vinden.

Fotocredits: Polycart
Dit artikel afdrukken