'Voor wat, hoort wat'
Het meeste animo is er voor het delen van data in ruil voor premiekorting; 45% van de Nederlanders is bereid om de gegevens die zij registreren met hun quantified self-toepassing te delen met hun zorgverzekeraar als daar korting op de zorgpremie tegenover staat. Vooral jongeren (59%) en mensen met een laag inkomen (51%) zijn hier voorstander van.
Bij het delen van de gegevens met de werkgever is meer aarzeling merkbaar. Dat willen 3 op de 10 Nederlanders overwegen, mits er een beloning tegenover staat, zoals extra vrije dagen of een bonus. Met commerciële organisaties wil maar 16% delen, en dan in ruil voor korting op een dienst of product.
De respondenten geven aan dat het in alle gevallen heel belangrijk is dat er vertrouwelijk en met zorg met de data wordt omgegaan. Daar zijn ze bij commerciële organisaties duidelijk het minst gerust op.
Wettelijk niet toegestaan
Overigens is het in Nederland volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor werkgevers niet toegestaan om gezondheidsdata te verzamelen. Zelfs niet in het geval dat een werknemer zelf toestemming geeft. Onlangs tikte de Autoriteit Persoonsgegevens daarvoor nog twee werkgevers op de vingers.
Fotocredits: John Biehler
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het lijkt mij vooral belangrijk dat je als consument écht weet wat je tegen wat ruilt. Waar ligt de waarde voor beide partijen en is die waarde eerlijk en open gedeeld? Zolang dat onduidelijk is, is terughoudendheid logisch.
"Verzekeraars zullen ingrijpen als op ‘big data’-gebaseerde verzekeringsproducten, zoals kastjes die het rijgedrag van een automobilist meten, leiden tot het uitsluiten van klanten. Met deze belofte hopen verzekeraars het vertrouwen bij de consument te herstellen en tegelijk ruimte te creëren voor experimenten met innovatieve polissen", schrijft het FD.
Het Verbond van Verzekeraars heeft een 'groenboek' gepubliceerd in reactie op de negatieve geluiden vanuit politiek en publiek op het mogelijk gebruik van Big Data-klantengegevens. In het groenboek beloven de verzekeraars de privacy te respecteren en er alles aan te doen om geen klanten uit te sluiten. Zorgverzekeringen zijn uitgesloten van de nieuwe aanpak met big data.
Zowel de Autoriteit Persoonsgegevens als Bits of Freedom uiten hun skepsis. AP: "Het lijkt of privacy een drempel is die moet worden genomen om vervolgens vol gas met big data aan de slag te gaan. Bescherming van persoonsgegevens is een grondrecht. Het mag niet zo zijn dat de verzekeraar zijn gang kan gaan als iemand een paar vinkjes zet." Bits of Freedom plaatst kanttekeningen bij de transparantie en controleerbaarheid van de te gebruiken data. "Wij zouden willen dat er duidelijke grenzen worden aangegeven. Wat mag er wel en wat niet op het gebied van solidariteit, discriminatie, transparantie en machtsongelijkheid van die systemen. Is hier wel sprake van een keuze?"
Als ik even heel simpel denk, zullen de premiekortingen die aan gezond levende mensen worden verleend, ergens anders gecompenseerd moeten worden. Dat zal dan door de mensen die ongezond leven moeten worden opgebracht, of door diegenen die geen gegevens willen delen. Dat ondergraaft de solidariteit. Daar voel ik me een beetje ongemakkelijk bij, zacht gezegd. Ik probeer zelf gezond te blijven door de boel redelijk te onderhouden, maar ik betaal met liefde wat meer premie om mensen die door allerlei redenen wat minder gezond zijn goede zorg te verschaffen.
Ik denk dat mensen heel voorzichtig moeten zijn met het geven van dit soort medische informatie. Je weet nooit hoe het precies geïnterpreteerd gaat worden en of het tegen je gebruikt gaat worden. De afgelopen jaren heeft geleerd dat overheden en zorgverzekeraars niet te vertrouwen zijn. Als blijkt dat men vindt dat jij niet goed voor jezelf zorgt (in hun ogen) dan kan dat weer zorgen voor royeren of premieverhoging of.... Waarom wil iemand je stappen weten? En cholesterol bevindingen blijken veelal fabeltjes. Dit gaat mijn inziens te ver. Intenties beginnen altijd goed maar de geschiedenis leert dat.... vult het zelf maar aan.