De winst kwam vooral door de verkoop van fast-casual dining keten Chipotle, maar daarnaast door de koerswijziging van het concern, met duurdere en gezondere gerechten zoals salades, kipbroodjes. In Nederland is sinds deze maand ook kindermenu Happy Meal 'verantwoord' gemaakt, met de toevoeging van Danoontje Snack en Zonnatura Kikker Knijpfruit.
Verantwoord frituren deden ze al:
McDonald’s is continu bezig het menu zo aan te passen dat iedereen een verantwoorde keuze kan maken. Daarmee levert McDonald’s een bijdrage aan een bewuste leefstijl.
Zijn er nog mensen die naar de snackbar durven om een onverantwoorde, onbewuste keuze te maken?
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik ving laatst op dat dikke frieten minder vet zijn vanwege het kleiner oppervlak dat aan het vet wordt blootsgesteld. Hoeveel dat scheelt werd niet vermeld. Maar als dat echt scheelt, waarom gaat McDonald's dan niet over op dikke frieten?
Mooie eindzin Wouter! Hoewel: MVO is geen onzin, maar spaar ons haar (zijn?) dombo-ridders ...
Ik denk dat die onderzoeken als dat uit de Standaard dicht bij de waarheid zitten. Het succes van fastfood berust op snelle bevrediging, dus vooral op vet, zout of suiker. Zeker als het brood niet versgebakken is moet het beleg op die punten scoren.
Fastfood is bijna noodzakelijk ongezond als je als test het vet-, zout- en suikergehalte gaat meten. Een boterham met kaas en boter overigens ook.
De valkuil hier is dat de fastfoodrestaurants aan MVO gaan doen en dus 'gezonde dingen' op de kaart gaan zetten. Maar ondertussen blijken ze per saldo niet gezond, terwijl de bezoeker dat misschien wel gaat denken. Net als bij het broodje gezond (schijf van 5 in 1).
Als je niet elke dag snackt is er echter niets aan de hand. Om dat te bewerkstelligen zou een ongezond imago beter zijn dan dit MVO-gedoe.
Uit de Standaard vandaag :
Ook 'gezonde fastfood' is ongezond
Ik hoop dat de link werkt - heb het nog nooit zo geprobeerd.
Wat mij verbaasde : persoonlijke favorieten Exki en Le Pain Quotidien worden ook negatief genoemd. Hmm. Hoe goed is dit 'onderzoek' ?
Eric, 'low carb' is vlgs onderzoeksbureau[url=http://www.foodnavigator.com/news/ng.asp?n=73605-mintel-gnpd-cholesterol]Mintel[/url de aftocht aan het dekken. Het aantal productintroducties in deze categorie nam significant af:
low-carb products continued to decline in popularity with consumers. The category posted only 500 global food introductions in 2006, less than half the level of launches achieved in the same category in 2005, and only 15 percent of the launches introduced during its peak in 2004.
Dat wordt dus weer zelf meenemen ;-)