Easterbrook liet er geen twijfel over bestaan. "We doen het slecht. De cijfers zijn gewoon waar." Ook gaf hij toe dat McDonald's niet meer begreep wat mensen willen. Om dat op te lossen moet er een organisatie komen die sneller kan veranderen.

Vier geografische gebieden en einde bureaucratie
McDonald's zou te bureaucratisch zijn geworden. Daardoor zit het bedrijf vol zogenaamde legacy structures die het bedrijf aan zijn verleden binden. Daar maakt Easterbrook een eind aan. Tevens knipt hij het bedrijf op in 4 verschillende groepen van geografische gebieden: de Amerikaanse thuismarkt, belangrijke internationaal toonaangevende markten (zoals Australië en het Verenigd Koninkrijk), groeimarkten (zoals China en Rusland) en de rest van de wereld.

Een plattere organisatie en een betere marktfocus moeten het bedrijf beter in staat stellen om naar 'klanten te luisteren', de (Amerikaanse) restaurants tegen lagere kosten te kunnen laten draaien en tegelijk de kwaliteitsperceptie te verhogen. Dat laatste moet onder meer gebeuren met de Artisan Grilled Chicken sandwich.

Minder eigen restaurants
De plannen moeten er voor zorgen dat er in 2017 $ 300 miljoen kosten kunnen worden bespaard. Hoeveel banen dat gaat kosten is nog niet bekend. Ook wil het concern het aantal eigen restaurants verlagen. Op dit moment is McDonald's eigenaar van 19% van de McDonald's vestigingen in de wereld. De rest is eigendom en wordt geëxploiteerd door franchisers. Het aantal franchisers moet omhoog, zodat McDonald's zelf nog maar 10% van zijn eigen winkels exploiteert.

Easterbrook gaf toe dat zijn bedrijf de smaak van zijn klanten niet meer begrijpt, maar vindt het te makkelijk om te zeggen dat de generatie van de zogenaamde millennials - mensen tussen de 15 en 25, die liever naar de hippe Chipotle en andere concurrenten gaan - nu opeens allemaal tegen McDo zouden zijn. Het verlies van die groep zorgt immers voor een gevoelig verlies aan omzet in Westerse landen. In Azië verloor McDonald's klanten als gevolg van voedselschandalen.

Easterbrook zei van McDonald’s weer een modern progressive burger company die wel begrijpt wat mensen willen te zullen maken.

Als de baas het zegt, is het waar, maar de markt heeft straks het laatste woord. Voor de korte termijn kunnen beleggers alleen maar hopen dat andere beleggers nu weer wat vertrouwen in McDonald's hebben gekregen, zegt een aandelenanalist tegen Bloomberg.

Fotocredits: McDonald's op Borneo, rapidtravelchai
Dit artikel afdrukken