Ook in Nederland gaat McDonald's daarom 'gastvrijer en flexibeler' worden.

Jo Sempels, topman van McDonald’s Nederland, wil het tij keren en de keten in Nederland gastvrijer en flexibeler maken. Daarom zet hij in op twee vernieuwingen: bediening aan tafel en de burgers pas klaarmaken na bestelling.

Lichte omzetgroei
Waar McDonald's wereldwijd en met name in de VS klanten en omzet verliest, blijkt het in Nederland mee te vallen. De hamburgerketen behaalde afgelopen jaar met 241 Nederlandse filialen een lichte omzetgroei van 1,1% tot 651,8 miljoen euro. Het aantal gasten nam met 2,2% toe. De groei is vooral te danken aan de opening van zes nieuwe filialen in 2014. Zonder de nieuwe restaurants mee te rekenen kwam de omzet licht lager uit. "Het gaat om een krimp van minder dan 1 procent", aldus Sempels in het FD.

Eens in de tien jaar veranderen is niet meer genoeg
Sempels zegt ‘zeer tevreden’ te zijn over de omzetontwikkeling in Nederland. "Daarin zie ik niet terug dat de consument sneller verandert dan wij kunnen bijbenen." Om dat te voorkomen blijkt de hamburgerketen voortdurend te onderzoeken wat de consument wil. "We passen ons beleid daarop aan. Vroeger kon je eens in de tien jaar iets veranderen, nu moet je voortdurend vernieuwen. Dat is voor een bedrijf van onze omvang een hele uitdaging", laat Sempels in het FD weten.

Consumentenbeleving
McDonald’s heeft nogal wat op stapel staan om de serviceverlening te verhogen. Restaurants worden ver- en omgebouwd voor de nieuwe manier van werken, waarbij producten pas klaargemaakt worden na bestelling. De typerende warmhoudbakken verdwijnen en er wordt, als het goed is, minder voedsel verspild. De nieuwe werkwijze maakt het ook mogelijk om met je mobiel te bestellen (en te betalen). Daarnaast wil McDonald's met een uitgebreider ontbijtassortiment en ruimere openingstijden - bijvoorbeeld bij de McDrive's - inspelen op het groeiende aantal mensen dat het ontbijt buitenshuis nuttigt. Last but not least wil McDonald's dit jaar een pilot doen met pilot met bediening aan tafel, waardoor bijvoorbeeld gezinnen met kleine kinderen de rij kunnen omzeilen.

Gevarieerd en verantwoord eetpatroon
In aansluiting op de trend naar gezonder eten past McDonald’s continu zijn assortiment aan. De hamburgerketen gaat de consument verleiden met een nieuw assortiment maaltijdsalades, glutenvrije broodjes, de binnenkort verkrijgbare McKibbeling, en fruit of groenten in de Happy Meals. Sempels geeft in het FD toe dat het inspelen op de gezondheidstrend af en toe als een 'spagaat' voelt. "We moeten niet vergeten dat onze klanten in eerste instantie bij ons komen voor een lekkere hamburger, maar tegelijkertijd zijn wij ook van mening dat zo’n maaltijd best onderdeel kan zijn van een gevarieerd en verantwoord eetpatroon."

Fotocredits: Jens karlsson
Dit artikel afdrukken