Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven'Trots op 6.000 maaltijden'
Het lijkt erop dat McDonald's schoon genoeg heeft van de protesten van Slow Food tegen zijn Fast Food. In een verklaring zegt de hamburgerketen er trots op te zijn dagelijks 6.000 maaltijden aan mensen te kunnen verstrekken. Het Amerikaanse bedrijf zegt zich er voorts over te verbazen dat mensen die biodiversiteit prediken kennelijk geen respect hoeven te hebben voor de vrije eetkeuzen van andere mensen. In een zin daarna wordt de toon van McDonald's snerend: "Duizenden mensen kiezen er zelf voor om bij ons te eten, misschien zelfs wel nadat ze langs het gigantische, trieste en maar pover bezochte Slow Food paviljoen zijn gewandeld."
'Multinational'
McDonald's laat vervolgens geen misverstand bestaan over de manier waarop het bedrijf zich behandeld voelt: "Van ideologie kun je niet eten. Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie, een soort multinational. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven. McDonald's staat op de Expo nadat het meedeed in een openbare aanbesteding, terwijl de wijzen van Slow Food - zoals in de kranten te lezen staat - zomaar zijn toegelaten."
Saatchi & Saatch maakt campagne voor Slow Food
Vandaag maakte Slow Food een actie bekend om kleine boeren van over de hele wereld naar Expo2015 te halen. Het gaat om een fundraiser om hun reis- en verbljfkosten naar en in Milaan te kunnen bekostigen. In het persbericht schrijft de slowe multinational: "Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.

Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd."
Fotocredits: Slow Food
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
LEUK ! en sympathiek !
Ik dacht dat ik de eerste reageerder was, ha. Gegroet allen
De foto heeft wel iets weg van een kerststal of de herdertjes lagen bij nachte, vooral dat negerfiguurtje, met een hak op zijn schouder (maar wel weer een opera-outfit, witte kniekousen, is het Othello?), dat gepruts met hak op een akkertje is nu net wat ze in dat verre Afrika proberen te vermijden door op een bootje naar Lampedusa te stappen natuurlijk, het is te hopen dat sommige van die vluchtelingen daar ook komen kijken, of gratis rondleiding krijgen, en er misschien op andere gedachten komen, zin in teruggaan naar dat akkertje bijvoorbeeld (niet waarschijnlijk , maar het overdenken waard).
OK Herman #23; de wereldtentoonstelling Expo2015 gaat veel verder dan het gekat, zoals in het Foodlog-artikel is neergezet en daarna o.m. door mij is beantwoord op bepaalde reacties.
Uit Wikipedia: Het gekozen thema voor de Wereldtentoonstelling Milaan 2015 is Voedsel voor de planeet, energie voor het leven.
Dat is van een andere dimensie: Foodlog-redactie; is dit niet meer zinvol?
Frank # 22: ik concludeer, dat jij houdt van 'mensen over een kam scheren'.
En jij maakt jezelf ervan af. Je hebt niet goed gelezen, wat ik schreef.
Ik wil duidelijk stellen dat mijn gedachtengoed totaal niet tot de jouwe behoort. En ik heb spijt van mijn groene duimpje van # 15.
"Voldoende of ik vergeet wat": Ik ga daar niet eens antwoord op geven.
Zullen we stoppen met dat weinige nut wat discussie tussen ons zal bieden?
Dat gekat tussen Mac en Slow boeit me niet zo. Er gebeurt niet veel meer dan dat het eenieder in zijn mening bevestigt.
Wel een boeiend aspect: Slow (lees Joris Lohman) vindt het belachelijk dat een wereldtentoonstelling over het voeden van de wereld wordt gehouden zonder de stem van jonge voedselproducenten. Daar heeft hij een punt. Ik heb erover getwitterd: "Er wordt veel óver, maar weinig mét boeren gepraat. Daarom een mooi initiatief om 3.000 jonge boeren naar Milaan te sturen."
Dat is wat ik Slow (in NL zeg maar Youth Food Movement) heel graag nageef: ze werken aan een (nieuwe) relatie tussen voedsel, boeren en consumenten. Niet om een ideeënstrijd te winnen, maar gericht op wat praktisch mogelijk anders en beter kan.