Binnen twee jaar moeten alle McNuggets in de 14.000 Amerikaanse McDonald's restaurants afkomstig zijn van antibioticavrije kippen.

In een poging klanten terug te winnen die McDonald’s de rug toegekeerd hebben op zoek naar gezonder eten, past de hamburgerfabrikant zijn eisen aan leveranciers aan. Behalve van kip die vrij is van voor humaan gebruik bestemde antibiotica gaat het fastfoodconcern ook magere (chocolade)melk verkopen van koeien die niet met het groeihormoon rbST behandeld zijn.

Stapje in de goede richting
Het aandeel McDonald's steeg tot $ 100,25, en sloot daarmee voor het eerst sinds 15 juli vorig jaar boven de $ 100 grens. Analisten denken dan ook dat de nieuwe topman Steve Easterbrook een stap in de goede richting heeft gezet. De omzet en winst brokkelen immers al jaren op rij af.

Aansluiting bij jongere klanten herwinnen
Het besluit van McDonald's past in een serie maatregelen om het bedrijf weer aansluiting te laten vinde bij een nieuwe generatie klanten. Die gaan liever naar Chipotle's of Panera Bread, waar ze 'fast casual' kunnen eten met meer keus en gezondere producten. Om duidelijk te maken dat het bedrijf niets te verbergen heeft en wel degelijk goed en gezond eten maakt, startte McDonald's vorig jaar een social media programma, 'Our Food, Your Questions'. Daar kan iedereen terecht met vragen over de gebruikte ingrediënten en bijvoorbeeld ook voor videofilmpjes over hoe Chicken McNuggets gemaakt worden.

Deze week startte McDonald's bovendien met een campagne om eventuele vragen of zorgen over zijn producten gewoon te stellen:




Leveranciers: procesaanpassingen of stoppen
Leveranciers van McDonald's zullen hun processen moeten aanpassen. Sommigen zullen dat doen door in hun productiestroom de antibioticavrije kippen voor McDonald's te selecteren. Anderen zullen hun antibioticagebruik over de volle breedte willen verminderen. Tyson Foods, de grootste kippenproducent van de VS heeft zijn gebruik van antibiotica sinds 2011 al met 84% teruggebracht en stopte vorig jaar in zijn 35 broederijen al helemaal met het gebruik er van.

Kippensector als eerste stap
Naar verwachting zal de stap van McDonald's ook gevolgen hebben voor de directe concurrenten van het concern. Dat betekent dat er waarschijnlijk een omslagpunt bereikt is in het antibioticagebruik in de kippensector. "Hopelijk is kip nog maar het begin, en zijn straks de Big Mac en de McRib aan de beurt", zegt Jonathan Kaplan van de Natural Resources Defense Council op Bloomberg.

Andere analisten twijfelen. "McDonald's is niet toegerust voor het duurzaam en sociaal bewuste inkopen van voedsel. Het leveren van een hogere kwaliteit eten is een economisch dilemma dat Donald Thompson niet kon oplossen en dat een belangrijke uitdaging voor het management team blijft", zegt de Amerikaanse analist Asit Sharma. In de New York Times zegt een antibiotica-activist: "de laatste keer dat McDonald’s iets soortgelijks deed, kwamen binnen een half jaar 5 andere fast-food bedrijven met een soortgelijke aankondiging." Wie de markt weet mee te trekken, hoeft niet de zorgen te hebben die Sharma heeft.

NB (toegevoegd): zie de reacties #1 en #2 hieronder waarin Dick Belderbos terecht een punt maakt van het feit dat antibioticavrij slechts slaat op het staken van antibiotica die kritisch zijn voor humaan gebruik.

Fotocredits: Calgary Reviews
Dit artikel afdrukken