McDonald's is het merk dat wereldwijd aanwezig is en in geen enkele markt fouten mag laten zien omdat die wereldwijd tot grote effecten zouden kunnen leiden.
Toch ligt het merk nu op drie continenten onder vuur. De positie van topman Thomson zou wankelen. Dat schrijft Reuters.

China
In China kreeg de fastfoodketen eind juli te maken met een (nieuw) voedselveiligheidsschandaal bij zijn vleesleverancier. De Chinese politie heeft inmiddels 6 verdachten in deze affaire opgepakt.

Rusland
In Rusland speelt McDonald's een rol in het politieke spel van sancties rondom de Oekraïnecrisis. Sloot McDonald's eerst zelf zijn (3) vestigingen in De Krim na de annexatie daarvan door Rusland, vorige week klaagde de Russische voedselwaakhond McDonald's aan met meldingen van voedselonveilige toestanden en klantenmisleiding. De zaak komt in augustus voor de rechter.

Noord-Amerika
In thuisland staat McDonald's onder druk omdat klanten niet tevreden zijn over de service, franchisers vinden dat er teveel items op het menu staan, fastfood-medewerkers op alle mogelijke manieren blijven proberen hun minimumloon omhoog te krijgen (en een rechter oordeelde dat McDonald's zelf, en niet alleen zijn franchisers, daar een rol in speelt), en de concurrentie het beter doet. Voeg daarbij een mogelijke schadeclaim van 27 miljoen dollar, nog meer dan verwachte tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal en teleurstelling in de resultaten die McDonald's onder topman Don Thompson weet te bereiken en Reuter's analyse wordt duidelijk.

McDonald's stelde in een verklaring:"'Omgaan met een mondiale 24/7 nieuwscyclus is dagelijkse kost voor onze professionele communicatieteams. Zij gaan om met dit soort issues, zodat het bedrijf kan focussen op het bedienen van de klanten."
Dit artikel afdrukken