Hamburgergigant McDonald's beleefde zijn vierde opeenvolgende kwartaal met dalende verkopen. De winst daalde met 30% ten opzichte van vorig jaar en de omzet in de VS liep in de maand september met 4,1% terug. De tegenvallende resultaten zijn het gevolg van teruglopende verkopen in vrijwel alle delen van de wereld. In Azië heeft McDonald’s te lijden van een omzetdaling als gevolg van een voedselschandaal in China. In Rusland staat het bedrijf bijna onder verscherpt toezicht van de voedselveiligheidsautoriteiten als gevolg van anti-Amerikaanse sentimenten. In de VS weten steeds minder mensen de weg naar de McDonald's te vinden, omdat ze het menu te complex en de service te langzaam vinden en liever naar een hippere 'fast casual' gaan.

'McDonald's Experience of the Future'
Teneinde de dalende trend te keren, kondigde CEO Don Thompson een aantal maatregelen aan. Er komt meer personeel in spitstijden, vanaf januari is het menu simpeler, lokale McDonald’s vestigingen krijgen meer ruimte om lokale specialiteiten te serveren. Daarnaast wil McDonald's vanaf het derde kwartaal nieuwe technologie inzetten om het de klanten gemakkelijker te maken digitaal te bestellen en te betalen, en hun bestelling meer naar hun eigen smaak samen te stellen. Al deze maatregelen maken deel uit van de "McDonald’s Experience of the Future”, schrijft de Wall Street Journal.

"De sleutel tot ons succes zal zijn of we een relevantere McDonald’s beleving aan al onze klanten kunnen bieden", zei Dan Thompson. "Klanten willen hun maaltijd kunnen personaliseren met lokale ingrediënten. Ze willen ook in een moderne, uitnodigende omgeving van hun eten kunnen genieten. En ze willen kunnen kiezen hoe ze bestellen, wat ze bestellen en hoe ze dat geleverd krijgen".

Jongeren kiezen voor fast casual
De laatste maanden ziet McDonald's in de VS (waar nog altijd 40% van zijn 35.000 restaurants zit) vooral het jongere deel van de clientèle andere keuzes maken: die gaan naar fast-casual restaurants waar ze, naar eigen zeggen, meer keus en meer verse ingrediënten voorgeschoteld krijgen. Om tegemoet te komen aan de roep naar meer transparantie, lanceerde de hamburgergigant eerder deze maand een social media campagne waarin het bedrijf 'echte' antwoorden belooft.

Fotocredits: See-Ming Lee
Dit artikel afdrukken