McDonald's waagt zich in het hol van de leeuw... op Facebook, Twitter en YouTube. De fastfoodgigant begon vandaag met een nieuwe campagne waar Amerikanen rechtstreeks hun vragen kunnen stellen. Het bedrijf hoopt hiermee het negatieve imago van z'n ongezond geachte eten af te kunnen schudden en zijn al vier maanden op rij dalende verkopen in de VS weer te kunnen opkrikken.
Via de social media kunnen vragen gesteld worden. McDonald's heeft 'real answers' beloofd. Bovendien gaat Grant Imahara, bekend van het televisieprogramma 'MythBusters' een reeks filmpjes maken achter de schermen bij leveranciers én restaurants over de hele wereld.
Social Media zijn niet zonder gevaar
McDonald’s kiest hiermee voor een directere en minder gepolijste marketingaanpak. Maar de keuze is niet zonder gevaren. Social media zijn een terrein vol voetangels en klemmen voor bekende merken. Eerder dit jaar ging McDonalds nog pijnlijk af op Twitter met de introductie van zijn nieuwe Happy Meal Box, die door kinderen ronduit 'eng' gevonden werd. Ook zijn er verschillende video's in omloop waarin niet zachtzinnig met de McDonald's producten omgesprongen wordt (o.a. dit YouTube filmpje van kipnuggets onder de microscoop).
Openhartig
McDonald’s verhult overigens op de huidige FAQ-pagina's van zijn website niet hoe het werkelijk zit met zijn gerechten: zo wordt er kleurstof gebruikt in de milkshakes en wordt de McRib sandwich gemaakt van varkensschouder met wat zout, water, dextrose en conserveringsmiddelen. Maar, zegt McDonald's, we gebruiken bijna overal een vers getikt eitje voor onze ontbijtsandwiches en in de appeltaart zitten echte appels.
In een van de nieuwe YouTube filmpjes laat McDonald's Amerikanen hun vragen stellen. Het bedrijf gaat daarbij de lastige vragen, zoals "Does McDonald’s even sell real food?” of “That pink slime...what’s up with that?” niet uit de weg. Zelfs mag een van de gefilmde mensen rustig zeggen dat ze ergens gelezen heeft dat er paardenvlees in McDonald’s eten zit, meldt Bloomberg.
Ook voor Rusland?
De fastfoodketen heeft eerder vergelijkbare campagnes opgezet in Canada en Australië. Het lijkt er op dat McDonald's een meer open dialoog zoekt om met name iedere twijfel over de voedselveiligheid van zijn producten weg te nemen - eerder dit jaar nog kwam nog een voedselfraude bij een van zijn Chinese toeleveranciers aan het licht. En natuurlijk speelt mee dat het bedrijf alle openheid van zaken wil geven om de Russische toezichthouders te overtuigen dat ze niets verkeerd doen.
“Mensen willen sneller en eerlijker antwoord op hun vragen over ons eten", zegt een woordvoerder van McDonald’s USA. "We zien er naar uit om met zoveel mogelijk mensen een tweerichtingsgesprek aan te kunnen gaan".
Fotocredits: Mike Licht
Dit artikel afdrukken
Via de social media kunnen vragen gesteld worden. McDonald's heeft 'real answers' beloofd. Bovendien gaat Grant Imahara, bekend van het televisieprogramma 'MythBusters' een reeks filmpjes maken achter de schermen bij leveranciers én restaurants over de hele wereld.
Social Media zijn niet zonder gevaar
McDonald’s kiest hiermee voor een directere en minder gepolijste marketingaanpak. Maar de keuze is niet zonder gevaren. Social media zijn een terrein vol voetangels en klemmen voor bekende merken. Eerder dit jaar ging McDonalds nog pijnlijk af op Twitter met de introductie van zijn nieuwe Happy Meal Box, die door kinderen ronduit 'eng' gevonden werd. Ook zijn er verschillende video's in omloop waarin niet zachtzinnig met de McDonald's producten omgesprongen wordt (o.a. dit YouTube filmpje van kipnuggets onder de microscoop).
Openhartig
McDonald’s verhult overigens op de huidige FAQ-pagina's van zijn website niet hoe het werkelijk zit met zijn gerechten: zo wordt er kleurstof gebruikt in de milkshakes en wordt de McRib sandwich gemaakt van varkensschouder met wat zout, water, dextrose en conserveringsmiddelen. Maar, zegt McDonald's, we gebruiken bijna overal een vers getikt eitje voor onze ontbijtsandwiches en in de appeltaart zitten echte appels.
In een van de nieuwe YouTube filmpjes laat McDonald's Amerikanen hun vragen stellen. Het bedrijf gaat daarbij de lastige vragen, zoals "Does McDonald’s even sell real food?” of “That pink slime...what’s up with that?” niet uit de weg. Zelfs mag een van de gefilmde mensen rustig zeggen dat ze ergens gelezen heeft dat er paardenvlees in McDonald’s eten zit, meldt Bloomberg.
Ook voor Rusland?
De fastfoodketen heeft eerder vergelijkbare campagnes opgezet in Canada en Australië. Het lijkt er op dat McDonald's een meer open dialoog zoekt om met name iedere twijfel over de voedselveiligheid van zijn producten weg te nemen - eerder dit jaar nog kwam nog een voedselfraude bij een van zijn Chinese toeleveranciers aan het licht. En natuurlijk speelt mee dat het bedrijf alle openheid van zaken wil geven om de Russische toezichthouders te overtuigen dat ze niets verkeerd doen.
“Mensen willen sneller en eerlijker antwoord op hun vragen over ons eten", zegt een woordvoerder van McDonald’s USA. "We zien er naar uit om met zoveel mogelijk mensen een tweerichtingsgesprek aan te kunnen gaan".
Fotocredits: Mike Licht
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook