Morgen opent in Parijs de 2015 editie van de befaamde Franse Salon de l'agriculture . Persbureau AFP sprak met Stéphane le Foll, de Franse minister van Landbouw, over de zware economische problemen waar boeren mee te maken hebben. Tevens wordt hem gevraagd wat hij vindt van de grote stands waarmee de supermarkten Carrefour en Lidl en fastfoodketen McDonald's op de Salon aanwezig zijn. Die zouden de boeren immers uitknijpen.

Le Foll zegt geen bezwaar te hebben tegen bedrijven die boerenproducten verkopen en dus hun plek op een boerenbeurs waarmaken. Over McDo - zoals McDonald's in Frankrijk heet - is hij echter minder te spreken. Het bedrijf zegt aan agro-ecologie te doen. Dat blijkt tegen het zere been van de minister.

Greenwashing
Kort geleden herhaalde Le Foll zijn plan voor Frankrijk dat zou moeten kiezen voor een landbouw die meer in overeenstemming is met de natuur. Het land zou in agroécologie moeten gaan, bepaalde zijn ministerie reeds in 2012. Dat is vorm van een landbouw die in vakkringen bekend staat als verdergaand dan biologisch. Boeren die agro-ecologisch werken zorgen voor een totale balans tussen landbouw en natuur.

Volgens Le Foll zouden al zo'n 40% van de Franse boeren zo werken. Dat cijfer voelt wat raar aan, omdat het aandeel biologisch in de Franse productie slechts 3,7% bedraagt. Le Folls gebruik van het woord zou dan ook als greenwashing - het groener laten klinken van de werkelijkheid achter woorden - kunnen worden gezien en een commercieel tintje hebben.

Wellicht keurmerk
Zo ziet Le Foll dat niet. Hij verwijt juist McDonald's dat het bedrijf er een commerciële slogan van maakt om zich groen voor te doen, terwijl agroécologie volgens hem een landbouwtechniek is. "Het mag geen commerciële slogan worden', zegt Le Foll dan ook nadrukkelijk. Als bedrijven op deze manier met het begrip aan de haal gaan, moet er misschien een keurmerk voor komen, zegt hij tot slot van het interview.

Fotocredits:Stéphane le Foll, still, AFPTV
Dit artikel afdrukken