Dat heeft Erik de Wit, marketingmanager van de Stichting Solidaridad, gezegd. Dankzij een overeenkomst met branders kunnen verschillende koffies onder de merknaam Max Havelaar op de markt komen. Dat maakt het lastig de kwaliteit te beheersen. Voor geharde idealisten misschien geen ramp, maar de echte koffieliefhebbers komen minder aan hun trekken. Daardoor blijft het marktaandeel van Max Havelaar-koffie steken op 2,5%.
In de marketingcampagne die gevoerd gaat worden ligt het accent minder op 'fair-trade' en meer op smaak. De doelgroep verschuift. De koffiemaker mikt op 'praktische idealisten', goed opgeleide mensen die wat van de wereld hebben gezien en willen betalen voor duurzame producten, zolang ze maar geen concessies hoeven te doen aan kwaliteit.
bron: Financieel Dagblad
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat is boeiend nieuws! Vroeger kocht je die koffie dus omdat je solidair was, nu moet je hem kopen omdat het kwaliteit is. Als er nou een mening is die waar we het op foodlog.nl redelijk over eens zijn, dan is het gaat om kwaliteit. Dat geldt ook voor biologisch. Ben dus benieuwd of ook die hoek verder van wakker wordt.
Net zo benieuwd ben ik naar die kwaliteit zelf: zou de koffie nu echt beter gaan smaken?
Slimme zet trouwens van AH, die hengelt in één keer een eigen 'duurzaam' huismerk binnen. Alsof GroenLinks zich door de VVD laat overnemen en er met een blij gezicht bij zegt dat het noodzakelijk is voor de groei van het marktaandeel ;-)