Duurzame supermarktketen Marqt draagt twee van zijn grootste vestigingen over aan Albert Heijn. Het zijn de eerste stappen om de winkelportfolio te versterken en het operationeel resultaat van de organisatie minder te belasten met onrendabele vierkante meters.
Onlangs werd duidelijk dat Marqt zich aan het beraden is op zijn formule en operationele basis. In het najaar wil Marqt zijn nieuwe strategie voor de verdere uitrol van het Marqt-merk en filosofie in de markt zetten. De eerste contouren tekenen zich nu af: Marqt sluit zijn twee grootste vestigingen in Amsterdam (2.048 m2) en Den Haag (1.460 m2). Albert Heijn neemt de huur van de twee winkelpanden (en een deel van het personeel) aan de Utrechtsestraat in Amsterdam en de Hofweg in Den Haag over. Eind dit jaar gaan ze als Albert Heijn winkels verder.
Marqt kiest ervoor om winkels tot maximaal 750 vierkante meter aan te houden. De retailformule gaat volgens het Financieele Dagblad verder als 'buurtsupermarkt'. Er zullen minder houdbare en meer verse producten verkrijgbaar zijn en het assortiment wordt beperkt. Marqt telt momenteel 18 winkels, verspreid over Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem en Heemstede.
NRC - Verlieslatende ecosupermarkt Marqt sluit twee grootste vestigingen
Onlangs werd duidelijk dat Marqt zich aan het beraden is op zijn formule en operationele basis. In het najaar wil Marqt zijn nieuwe strategie voor de verdere uitrol van het Marqt-merk en filosofie in de markt zetten. De eerste contouren tekenen zich nu af: Marqt sluit zijn twee grootste vestigingen in Amsterdam (2.048 m2) en Den Haag (1.460 m2). Albert Heijn neemt de huur van de twee winkelpanden (en een deel van het personeel) aan de Utrechtsestraat in Amsterdam en de Hofweg in Den Haag over. Eind dit jaar gaan ze als Albert Heijn winkels verder.
Marqt kiest ervoor om winkels tot maximaal 750 vierkante meter aan te houden. De retailformule gaat volgens het Financieele Dagblad verder als 'buurtsupermarkt'. Er zullen minder houdbare en meer verse producten verkrijgbaar zijn en het assortiment wordt beperkt. Marqt telt momenteel 18 winkels, verspreid over Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem en Heemstede.
Supermarkten zijn simpelweg het goedkoopste distributiekanaal van producent naar consument. Die efficiëntie geeft ze macht. Als je denkt met een kleine formule net zo effecient te zijn als de grote spelers van nu zit je goed mis en kan je je als boer beter blijven focussen op de juiste prijs kwaliteit. En dat deel wat je moet doen zo goed mogelijk te doen.
Ik denk dat een overname van Marqt door Bassie en Adriaan meer kans op succes heeft dan door LTO of ZLTO.
Dick, voor de huidige Marqt is in ieder geval geen plaats, ook niet als buurtsuper. Je moet iets extra's en onderscheidends bieden dat niet meer dan 10% duurder mag zijn. Gezien de circulaire discussie's en aandacht zou het wel weer te proberen zijn: vers, lokaal, kleine merken. Uiteraard niet gemanaged door ZLTO. Laten die gewoon boer blijven. Jij was gewoon te vroeg.
Ja, en dan alles aan "eerlijke prijzen", binnen 14 dagen failliet alles minimaal 8x te duur en het personeel zwaar onderbetaald, het is immers nooit genoeg.
Jan Peter, Marqt staat te koop. Stel dat LTO of ZLTO (waarschijnlijker) de buurtwinkelformule koopt. Denk je dat ze het kunnen runnen?
Ik heb het ooit geprobeerd. Mijn conclusie was: nee. Een winkelformule op enige schaal runnen is geen boerending. Lokale winkeltjes is weer een ander ding.