Bijna 300 klachten binnen 24 uur. Dat was de reactie van het publiek op de volgende TV-spot die maandagavond jongstleden op prime time rond het in Engeland nog onverminderd populaire programma Coronation Street werd uitgezonden:



De voice-over is van BBC journalist Michael Buerk die een reddingsoperatie van met verwaarlozing bedreigde potjes Marmite verslaat. Agenten barsten af en toe in tranen uit bij het zien van zoveel potjesleed. De overtreders voelen zich duidelijk schuldig, maar de agenten van de Marmite Rescue Unit zijn onverbiddellijk. Ze voeren de mishandelde potjes Marmite af in een kooitje en behandelen de potjes met liefde. In het potjesasiel worden ze verenigd met nieuwe baasjes die er wel goed voor zullen zorgen.

Volgens de Britse Advertising Standards Authority (ASA) vonden kijkers de spot 'smakeloos' en 'diep grievend'. Velen vonden dat de spot het goede werk van de Britse Dierenbescherming - de RSCPA - bagatelliseert. Dat vinden zij niet kunnen.

Een woordvoerder van Unilever, de eigenaar van Marmite, zegt dat het bedrijf nooit de bedoeling heeft gehad het werk van de RSCPA te bagatelliseren en doneerde een bedrag aan de RSCPA.

De BBC meldde afgelopen week dat de RSCPA blij is met de gift van £18.000, de waarde van één dag werk van de organisatie. De RSCPA tilt niet zo zwaar aan de reclame-spot maar gaat de verdere reacties goed in de peiling houden.

Fotocredits: still uit de TV-spot, Unilever UK
Dit artikel afdrukken