Dat stelt het Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM), dat 45 ondernemers in zijn gelederen telt. Volgens COM dreigt "een uittocht van kooplieden, als het beleid niet rigoureus wordt gewijzigd", zegt woordvoerder Mark Kolster in het AD.

"De versmarkt waarvoor dit gebouw eigenlijk is gebouwd, is volledig mislukt, maar niemand erkent dit probleem. Er zijn veel horecakramen en delicatessenzaken waar geld wordt verdiend aan de toerist. We zijn de best bezochte attractie van Nederland. Maar daarin kunnen de aanbieders van vers zoals groente, fruit, brood, vlees en vis niet ondernemen. Terwijl de gemeente juist voor de Rotterdammers een overdekte versmarkt wilde hebben en daarvoor samen met ontwikkelaar Provast een uitgekiende branchering heeft vastgelegd voor dit gebouw", aldus Kolster.

De ondernemers vragen eigenaar Klépierre om 'drastische maatregelen'. Het belangrijkste bezwaar van de ondernemers is dat de binnenmarkt geen 'verlengstuk van de buitenmarkt' is geworden, zoals wel was beloofd. In de praktijk is de Markthal een horecahal geworden. Rotterdammers doen hun versboodschappen elders. Sinds de opening van de Markthal zijn al diverse ondernemers afgehaakt en wordt er zelfs tot voor de rechter gebakkeleid over de formule.
Dit artikel afdrukken