Minister Kamp: “De forse en aanhoudende groei van de vraag naar duurzame producten toont aan dat de markt voor duurzaam voedsel al lang geen nichemarkt meer is. We zien dan ook dat het aanbieden van een breder - meer duurzaam productassortiment - echt zinvol is. Niet alleen voor natuur en dierenwelzijn, maar ook zeker voor de ondernemer. Ik verwacht dat het bedrijfsleven de komende jaren verder op deze trend inspeelt en een nog ruimer aanbod van duurzaam voedsel op de markt brengt.” De Monitor hanteert de volgende definitie van duurzaam voedsel: "voedsel dat voor de consument herkenbaar is als duurzaam, doordat het voorzien is van een van dertien in de steekproef meegenomen duurzaamheidskeurmerken."
De groei van duurzame voedselaankopen was het grootst in de supermarkten en bij 'on the go'-verkooppunten (vliegvelden, treinstations en tankstations) met respectievelijk 36% en 42%. In deze kanalen is het aanbod van duurzamere producten groot. In de buitenhuishoudelijke markt (horeca, zorginstellingen en catering) was de groei afgelopen jaar 14%. Bij de speciaalzaken werd geen stijging vastgesteld.
Van alle productsoorten zijn duurzame eieren het meest gewild, met een marktaandeel van 40%. Duurzame vis maakt 30% van alle gekochte vis uit, duurzame koffie en thee hebben ook 30% marktaandeel. De meest voorkomende duurzaamheidskeurmerken zijn Biologisch (30%), Beter Leven (28%) en UTZ Certified (21%). Het Beter Leven keurmerk liet ook de grootste procentuele omzetstijging zien, met 99% ten opzichte van 2015. Consumenten gaven in 2016 €1,1 miljard uit aan producten met het Beter Leven keurmerk. De bestedingen aan biologische producten bedroegen naar schatting €1,4 miljard.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Grappig: meteen verwarring over wat 'duurzame boodschappen' zijn: spullen die 'de wereld minder kwaad doen' (minder dan wat?) of spullen die 'voorzien zijn van één van de dertien (sic!) duurzaamheidskeurmerken'.