imageKijk nou eens: verwaarding van kip is dus inmiddels een toegepast wetenschappelijk onderwerp. Dat is nog eens goed nieuws. Nou eens zien wat er uit gaat komen.

WUR doet in samenwerking met producent Kemper Kip, verwerker W&G Groep en cateraar Sodexho onderzoek naar nieuwe mogelijkheden voor biologische kipproducten. Biologische kip is 2,5 keer duurder dan kip uit de bio-industrie. Dit komt door een hoge prijs van biologisch kippenvoer, het feit dat een biologische kip twee keer langer leeft (namelijk 81 dagen) dan een reguliere en de beperkte verwaarding van biologische kip. Catering als doelgroep
Na een marktanalyse van WUR bleek dat retail, groothandel en de biologische slager de grootste afzetmarkten zijn voor biologische kip. Momenteel wordt maar 25% van een biologische kip gebruikt en als filet aan deze kanalen verkocht. W&G Groep heeft 79 boutproducten met gangbare kip, waarvan het merendeel naar de catering gaat. Er is dus wel degelijk een grote afzetmarkt bij de catering. Het onderzoek vormde zich dan ook rond de ontwikkeling van een nieuwe keten voor biologische producten in de catering.

Kip in het pannetje
In samenwerking met topkoks ontwikkelde de W&G Groep het afgelopen jaar producten voor de catering. De ‘kip in het pannetje’ is een van de nieuw ontwikkelde biologische kipproducten. De kip is gevuld met spaghetti, groente en kip en zit in een pannetje van PVC dat in de magnetron kan. De zes producten die uit het project voortkwamen zijn onder meer sla met kipreepjes, worst en soep met stukjes kip. WUR zal in een volgende onderzoeksfase de producten aan consumenten voorleggen.


bron: VMT
Dit artikel afdrukken