Tiny van Boekel neemt deze zomer afscheid als hoogleraar productontwerpen en kwaliteitskunde aan de WUR, In een interview in de Consumentengids, aangehaald door VMT zegt hij dat het droevig gesteld is met de etikettering van voedingsmiddelen.

Als voorbeeld haalt hij een potje light-pindakaas aan, waar op het etiket staat dat er 30 procent minder vet in zit. Dat het vet vervangen wordt door koolhydraten, staat er niet op. Van Boekel vindt dat 'moreel niet in orde' , want daarmee is de light-pindakaas minder light dan het lijkt. De regelgeving ten aanzien van voedings- en gezondheidsclaims gaat hem niet ver genoeg. Op andere fronten is diezelfde regelgeving volgens hem echter een beperkende factor. Met name vernieuwing lijdt onder de zware bureaucratische eisen. Zo mag een fabrikant bijvoorbeeld niet zomaar insecten verwerken in voedingsmiddelen, zonder dat met een uitgebreid dossier te hebben aangetoond dat dat ongevaarlijk is.

Van Boekel maakt zich vooral ongerust over het gebrek aan transparantie in de voedingsmiddelenindustrie en de rol van de marketingafdelingen daarin. Volgens hem zijn werknemers in de voedingsmiddelenindustrie 'trots op wat ze maken en stoppen ze veel liefde in het product'. Daarna gaan echter de marketingafdelingen met hun producten aan de haal. Mooie plaatjes spiegelen de consumenten een totaal vertekend beeld voor van hoe het voedsel dat zij kopen gemaakt wordt. Van Boekel: “Op korte termijn boeken ze er misschien winst mee, omdat ze meer potjes verkopen. Maar op lange termijn schieten ze zichzelf in de voet, omdat ze het vertrouwen van de consument ondergraven.”

Fotocredits: ATIS547, Marie Callender's "Inspired by Grandma" diepvriesmaaltijd
Dit artikel afdrukken