Croes legt uit: “Gamification is een tactiek waarbij je als retailer speelse, interactieve trucs toepast om je merk aan de klanten te binden.” Het is meer dan enkel een spelletje waarmee consumenten korting kunnen winnen. “Door een saaie handeling of gebeurtenis in te pakken in een aantrekkelijk jasje, hebben mensen een positieve ervaring met je merk.”

TouchscreenMarketing verbindt merken en consumenten met elkaar met behulp van een digitaal, interactief scherm. “Dat kan een levensgroot scherm zijn maar ook een kleintje, zoals je mobiele telefoon of zelfs een handscanner in de supermarkt. Met behulp van deze schermen koppelen we de consument en een bepaald merk aan elkaar met behulp van een schermpje.”

Interactieve marketingstrategie
Als een consument door de supermarkt loopt en een bepaald product scant dat in de aanbieding is, krijgt hij – normaal gesproken – die specifieke aanbieding te zien in zijn scherm. “Dat is een gewone advertentie en dat vinden we saai. Wat nou als je na het scannen een spelletje kan spelen om die korting te winnen?” Croes wil met zijn interactieve schermen op den duur de traditionele advertenties vervangen.

Je kunt als merk je strategie tot in de puntjes uitdenken, maar als de vakkenvullers in de supermarkt vervolgens besluiten dat je product best in de omverpakking kan blijven zitten met een aanbieding erboven ben je eigenlijk weer terug bij af
“Bedrijven houden zich doorgaans actief bezig met hun merk- en marketingstrategie, maar ze vergeten soms de daadwerkelijke connectie te maken met de consument – dan zijn ze eigenlijk gewoon hun product met korting aan het aanbieden. Bovendien is het voor een merk ook niet altijd mogelijk om tot de consument door te dringen.” Croes doelt op het feit dat je als merk niet alles zelf in de hand hebt.

Je kunt als merk je strategie tot in de puntjes uitdenken, maar als de vakkenvullers in de supermarkt vervolgens besluiten dat je product best in de omverpakking kan blijven zitten met een aanbieding erboven ben je eigenlijk weer terug bij af. “We ervaren dat merken maar ook retailers op zoek zijn naar nieuwe manieren om contact te maken met de consument.”

Effectiviteit
Croes ziet gamification via een touchscreen als vervanging van traditionele marketingstrategieën, hoewel hij geen concrete uitspraken kan doen over de efficiëntie ervan. “Effectiviteit ligt enerzijds aan je definitie van effectiviteit en anderzijds aan de manier waarop je dat meet. Je kunt natuurlijk je product in een mandje bij de kassa gooien en je medewerkers iedereen op de aanbieding laten wijzen, dan is je investering nihil. Onze oplossing vraagt wel een investering in de technologie, maar het is voor de retailers wel weer interessant om de plekken op hun scherm te verhuren aan hun merken.”

“Als wij connectie maken via een touchscreen, kan het zijn dat we 200-300 mensen per dag bereiken. Dat klinkt misschien niet als veel, maar deze mensen zijn op dat moment intensief bezig met het merk en beleven dat op een positieve manier. Iedereen loopt met een glimlach op zijn gezicht weg van het scherm.”

Het schijnt dat Mexicaans eten goed smaakt met een glas cola. Wanneer klanten ingrediënten voor burrito’s scannen, kunnen we ze een aanbieding doen voor Coca-Cola
Data-analyse
De schermen van Croes kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Zo worden ze bijvoorbeeld ingezet om data te verzamelen voor een klanttevredenheidsonderzoek. Hij legt uit: “Wanneer consumenten hun klantenkaart scannen bij het scherm weten we precies wie die persoon is. De verzamelde data kunnen we vervolgens segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd. Zo kunnen we onderscheid maken tussen verschillende groepen mensen. Aan de hand van de verzamelde antwoorden kunnen we hun winkelervaring verbeteren.”

Daarnaast kun je via het scherm je verschillende groepen mensen een persoonlijke aanbieding doen. “Mensen die altijd al Coca-Cola kopen hoef je geen aanbieding te doen voor Coca-Cola, want die kopen het toch al.” In dat geval kun andere consumenten – waarvan je weet dat ze normaal gesproken geen Coca-Cola kopen – wel die aanbieding doen. “Het schijnt dat Mexicaans eten goed smaakt met een glas cola. Wanneer klanten ingrediënten voor burrito’s scannen, kunnen we ze een aanbieding doen voor Coca-Cola. We gaan op een gegeven moment leren wat de patronen zijn van mensen. Op basis daarvan kunnen we hele specifieke interactieve content aanbieden.”

Toekomstvisie
Op dit moment heeft Croes verschillende pilots lopen, waaronder bij Albert Heijn, Jumbo en SPAR. “Ik denk dat supermarkten steeds meer gaan inzien wat de waarde is van data en hoe ze daarmee hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Zij zullen naar verwachting meer gaan inspelen op de online wereld. Wij zien veel mogelijkheden waarmee we op een simpele manier de interactie kunnen aangaan met de consument en daar iets van kunnen leren.”
Dit artikel afdrukken