"Stripfiguurtjes komen bij AH voortaan alleen nog op toetjes die zijn goedgekeurd door glutenvrije voorleesmoeders. RockFrogs heten ze, vrolijke kikkertjes in alle huidskleuren: Boney, Ramyo, Rocky en Becky. Die laatste, de donkerste, heette overigens voorheen ‘Blacky’. Een landelijke catastrofe is op het laatste moment verijdeld."

Dat schreef Christiaan Weijts in zijn column voor de NRC. Hij onthult de lezer dat AH niet stopt met kindermarketing op de A-merken. Alleen de huismerken gaan in een 'juten zak' met verantwoorde Rock Frogs.

De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor staat
"Aha! Alleen de huismerkkoekjes en –hagelslag moeten van de oppasmoeders voortaan in een juten zak. Dat zijn dus die anonieme beertjes en lieveheersbeestjes, merkloze treintjes en decoratieve helikoptertjes. Alsof die ooit een probleem waren! Alsof die ooit in de verste verte concurreerden met Mega Mindy, Frozen, Spongebob, Dora en Dusty, de George Clooneys en Doutzen Kroesen van het kindersnoepgoed", schrijft Weitz.



"Als het die klaar-overs werkelijk te doen was om die verderfelijke kindermarketing, dan hadden ze uiteraard die A-merken wel geweerd. Dan zeiden ze tegen Verkade: Spongebob eruit, of jij eruit. Nu is het een puur symbolische manoeuvre, die vooral blootlegt hoe nauwgezet onze grootgrutter een sociaal bewogen imago aan het optuigen is dat uiteindelijk totaal vrijblijvend is. Daarmee weerspiegelt AH onze nieuwe Nederlandse truttigheid", vindt Weitz.


Sponge Bob gezichten

De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor gaat staan.

Ben je dat met hem eens?


Dit artikel afdrukken