Albert Heijn doet het keurig. De kindermarketing ging de deur uit. Het Zwarte Piet RockFrogje Blacky werd vervangen door Becky. Maar columnist Christiaan Weijts vindt het truttigheid troef.
"Stripfiguurtjes komen bij AH voortaan alleen nog op toetjes die zijn goedgekeurd door glutenvrije voorleesmoeders. RockFrogs heten ze, vrolijke kikkertjes in alle huidskleuren: Boney, Ramyo, Rocky en Becky. Die laatste, de donkerste, heette overigens voorheen ‘Blacky’. Een landelijke catastrofe is op het laatste moment verijdeld."
Dat schreef Christiaan Weijts in zijn column voor de NRC. Hij onthult de lezer dat AH niet stopt met kindermarketing op de A-merken. Alleen de huismerken gaan in een 'juten zak' met verantwoorde Rock Frogs.
"Als het die klaar-overs werkelijk te doen was om die verderfelijke kindermarketing, dan hadden ze uiteraard die A-merken wel geweerd. Dan zeiden ze tegen Verkade: Spongebob eruit, of jij eruit. Nu is het een puur symbolische manoeuvre, die vooral blootlegt hoe nauwgezet onze grootgrutter een sociaal bewogen imago aan het optuigen is dat uiteindelijk totaal vrijblijvend is. Daarmee weerspiegelt AH onze nieuwe Nederlandse truttigheid", vindt Weitz.
Sponge Bob gezichten
De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor gaat staan.
Ben je dat met hem eens?
Dit artikel afdrukken
Dat schreef Christiaan Weijts in zijn column voor de NRC. Hij onthult de lezer dat AH niet stopt met kindermarketing op de A-merken. Alleen de huismerken gaan in een 'juten zak' met verantwoorde Rock Frogs.
De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor staat"Aha! Alleen de huismerkkoekjes en –hagelslag moeten van de oppasmoeders voortaan in een juten zak. Dat zijn dus die anonieme beertjes en lieveheersbeestjes, merkloze treintjes en decoratieve helikoptertjes. Alsof die ooit een probleem waren! Alsof die ooit in de verste verte concurreerden met Mega Mindy, Frozen, Spongebob, Dora en Dusty, de George Clooneys en Doutzen Kroesen van het kindersnoepgoed", schrijft Weitz.
"Als het die klaar-overs werkelijk te doen was om die verderfelijke kindermarketing, dan hadden ze uiteraard die A-merken wel geweerd. Dan zeiden ze tegen Verkade: Spongebob eruit, of jij eruit. Nu is het een puur symbolische manoeuvre, die vooral blootlegt hoe nauwgezet onze grootgrutter een sociaal bewogen imago aan het optuigen is dat uiteindelijk totaal vrijblijvend is. Daarmee weerspiegelt AH onze nieuwe Nederlandse truttigheid", vindt Weitz.
Sponge Bob gezichten
De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor gaat staan.
Ben je dat met hem eens?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Albert Heijn speelt natuurlijk in op het bombardement van alle 'anti' bewegingen en merkt dat mensen zich daar druk om beginnen te maken (want vaak in de media). Of dit een oprechte actie is van AH om zich te bekommeren om ons, dat durf ik te betwijfelen, aangezien ze zich ook niet tot nauwelijks bekommeren om hun leveranciers - ook al proberen ze daar ook schone schijn mee te maken met hun boerenposters. Wat natuurlijk wel interessant is, is dat AH wel de macht heeft om ook iets aan hun assortiment te doen, en als marktleider (hoewel in dit geval volger) invloed kan uitoefenen op wat er in de markt, ook van A-merken te koop is.
Om vervolgens vrolijke poppetjes van verpakkingen af te halen is natuurlijk flauwekul. Want het gaat niet om de verpakking, maar om de inhoud. En dààr moet Albert Heijn serieuze stappen gaan zetten als marktleider. Want aan die inhoud schort het nogal eens, en niet alleen bij de producten voor kinderen. Heeft u wel eens de ingrediëntenlijst bekeken van een zak AH friet?
Rick, wat is er mis met de patat van AH?
Dick, ik vind dat friet moet bestaan uit aardappels en (zonnebloem) olie. En niet allerlei andere 'rommel', zie ingrediëntendeclaratie van bijvoorbeeld de AH Mini Friet
Waarom is al het andere 'rommel'?
Die 'coating' zal het knapperiger maken. Om nou te zeggen dat dat allemaal rommel is. Kan me voorstellen dat jij het niet wilt, maar 90% van de mensen wel. Ik vind het dan lastig om te eisen/zeggen "Albert Heijn, ik vind dat er alleen aardappel en olie in mag!".
Ik wil ook graag koude persing koolzaadolie in plaats van zonnebloemolie in de frietjes, kan dat Albert Heijn? Ah toe?
Nou is het wel zo, dat wanneer genoeg mensen ergens om vragen, het wellicht wel aangepast wordt, dus in dat opzicht: blijven 'klagen' of beter, blijven 'vragen' :)
Aardbeienyoghurt RockFrogs is overigens 12% suiker. Een (on)natuurlijk aroma. Wat is daar nou zo veel beter aan dan een willekeurig ander merk dat hier een stripfiguurtje op mag staan?
Thomas, we hoeven het daar natuurlijk niet over eens te zijn, wat rommel is en niet. Zoals ik al zei: *ik vind* het rommel. Het hoeft er *volgens mij* helemaal niet op (en het wordt er wat *mij* betreft ook niet lekkerder van). En 12% suiker lijkt mij niet 'gezond'. Maar als dat 'gezond' is, hoe erg zijn de andere producten dan? Oh wacht. 'Gezondere keuze binnen de categorie' misschien? Waar hebben we dat eerder gehoord? :-)