Albert Heijn doet het keurig. De kindermarketing ging de deur uit. Het Zwarte Piet RockFrogje Blacky werd vervangen door Becky. Maar columnist Christiaan Weijts vindt het truttigheid troef.
"Stripfiguurtjes komen bij AH voortaan alleen nog op toetjes die zijn goedgekeurd door glutenvrije voorleesmoeders. RockFrogs heten ze, vrolijke kikkertjes in alle huidskleuren: Boney, Ramyo, Rocky en Becky. Die laatste, de donkerste, heette overigens voorheen ‘Blacky’. Een landelijke catastrofe is op het laatste moment verijdeld."
Dat schreef Christiaan Weijts in zijn column voor de NRC. Hij onthult de lezer dat AH niet stopt met kindermarketing op de A-merken. Alleen de huismerken gaan in een 'juten zak' met verantwoorde Rock Frogs.
"Als het die klaar-overs werkelijk te doen was om die verderfelijke kindermarketing, dan hadden ze uiteraard die A-merken wel geweerd. Dan zeiden ze tegen Verkade: Spongebob eruit, of jij eruit. Nu is het een puur symbolische manoeuvre, die vooral blootlegt hoe nauwgezet onze grootgrutter een sociaal bewogen imago aan het optuigen is dat uiteindelijk totaal vrijblijvend is. Daarmee weerspiegelt AH onze nieuwe Nederlandse truttigheid", vindt Weitz.
Sponge Bob gezichten
De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor gaat staan.
Ben je dat met hem eens?
Dit artikel afdrukken
Dat schreef Christiaan Weijts in zijn column voor de NRC. Hij onthult de lezer dat AH niet stopt met kindermarketing op de A-merken. Alleen de huismerken gaan in een 'juten zak' met verantwoorde Rock Frogs.
De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor staat"Aha! Alleen de huismerkkoekjes en –hagelslag moeten van de oppasmoeders voortaan in een juten zak. Dat zijn dus die anonieme beertjes en lieveheersbeestjes, merkloze treintjes en decoratieve helikoptertjes. Alsof die ooit een probleem waren! Alsof die ooit in de verste verte concurreerden met Mega Mindy, Frozen, Spongebob, Dora en Dusty, de George Clooneys en Doutzen Kroesen van het kindersnoepgoed", schrijft Weitz.
"Als het die klaar-overs werkelijk te doen was om die verderfelijke kindermarketing, dan hadden ze uiteraard die A-merken wel geweerd. Dan zeiden ze tegen Verkade: Spongebob eruit, of jij eruit. Nu is het een puur symbolische manoeuvre, die vooral blootlegt hoe nauwgezet onze grootgrutter een sociaal bewogen imago aan het optuigen is dat uiteindelijk totaal vrijblijvend is. Daarmee weerspiegelt AH onze nieuwe Nederlandse truttigheid", vindt Weitz.
Sponge Bob gezichten
De aantijging van Weitz is duidelijk. Albert Heijn gaat staan voor wat het bedrijf denkt dat wij willen. Hij wil een tent met ballen die zelf ergens voor gaat staan.
Ben je dat met hem eens?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ja, Albert Heijn is ten aanzien van kinderen echt duurzaam, kindvriendelijk bezig.
Ik las ergens, maar kan het niet terug vinden dat AH als gevolg van de grootschalig kindvriendelijk bedoelde huisteelt, genegen was om tijdelijk een scherpe daling van de verkoop van groenten op altruïstische wijze te incasseren. Hulde !
In ieder geval weten kinderen nu dat aan een verlept slablaadje wortels zitten.
Laten we eerlijk blijven.
AH is een grootgrutter die primair voor geld gaat, en eerder geneigd bleek de aandeelhouders voor het lapje te houden.
Die hele kindermarketing is window dressing.
Dan ‘kiezen’ ouders meer ‘bewust’
Wat een onzin allemaal. Als we het allemaal niet willen, moet je het niet kopen, dan houdt het vanzelf op. Overigens denk ik dat er flink nagedacht wordt over wat wij willen, want dát verkoopt.
De meerderheid regeert toch?
Te midden van de zwijgende massa, starten wij tenminste met actie te nemen op kindermarketing. In combinatie met bijvoorbeeld het halen van suiker uit toetjes, nee, uit 100 producten die het meest gekocht worden door gezinnen.
Thomas, we hoeven het daar natuurlijk niet over eens te zijn, wat rommel is en niet. Zoals ik al zei: *ik vind* het rommel. Het hoeft er *volgens mij* helemaal niet op (en het wordt er wat *mij* betreft ook niet lekkerder van). En 12% suiker lijkt mij niet 'gezond'. Maar als dat 'gezond' is, hoe erg zijn de andere producten dan? Oh wacht. 'Gezondere keuze binnen de categorie' misschien? Waar hebben we dat eerder gehoord? :-)
Waarom is al het andere 'rommel'?
Die 'coating' zal het knapperiger maken. Om nou te zeggen dat dat allemaal rommel is. Kan me voorstellen dat jij het niet wilt, maar 90% van de mensen wel. Ik vind het dan lastig om te eisen/zeggen "Albert Heijn, ik vind dat er alleen aardappel en olie in mag!".
Ik wil ook graag koude persing koolzaadolie in plaats van zonnebloemolie in de frietjes, kan dat Albert Heijn? Ah toe?
Nou is het wel zo, dat wanneer genoeg mensen ergens om vragen, het wellicht wel aangepast wordt, dus in dat opzicht: blijven 'klagen' of beter, blijven 'vragen' :)
Aardbeienyoghurt RockFrogs is overigens 12% suiker. Een (on)natuurlijk aroma. Wat is daar nou zo veel beter aan dan een willekeurig ander merk dat hier een stripfiguurtje op mag staan?