Vanaf vandaag starten we hier '3 minuten'. Omdat eten maken moeilijk zou zijn, maar dat helemaal niet is. Omdat het veel tijd zou moeten kosten en dat ook al niet waar is. Omdat het niet leuk zou zijn, maar juist heel spannend is.

Dit jaar uit werken nog ff via good old YouTube, in januari kun je ons automatisch laten downloaden via je iTunes. Waarom staan de rekken bij AH, Aldi, Lidl en hun andere collega's voller en voller met gemakseten en Kant &Klaar? Waarom gaat nu zelfs het laatste 'beetje van jezelf' ook overboord?

Zelf maken is veel leuker en het kost nauwelijks meer tijd dan een 'bakkie in de magnetron douwen'. Je doet het met een beetje van je zelf en nóg een beetje van je zelf. Dat is een kwestie van logistiek. Wat haal je in huis? Hoe gebruik je je diepvries? Hoe ga je om met spullen waarvan je bewust teveel maakt in het weekend of een dag eerder?

En je doet het met een beetje hulp en inspiratie, waar we je graag mee helpen.

Zien is belangrijk. Kookboeken worden kookvideo's. Je speelt ze nu nog af op je Macbook of Treo in de keuken. Over een paar jaar doe je dat waarschijnlijk op het scherm van je Philips-, Siemens-, Gaggenau- of merkX-oven.

De Jaarprijs Gezonde Voeding - ;-) - is aan de leveranciers van video- en kookkennis die je keuken in komen en je even op weg helpen naar ontspanning na een dag die al inspannend genoeg was.

Marc Smeets - eigenaar en chefkok van Lepels in Schiedam, prominent lid van JRE, een goede vriend, heerlijke Limburger en voorvechter van het goede leven - was graag bereid die uitdaging aan te gaan.

Tot januari komen we wekelijks met een filmpje om je langzaam aan de gedachte te laten wennen dat goed koken en lekker eten een kwestie van de goede ingrediënten is. Vanaf medio januari wordt het serieus, dan worden het echte vodcasts die zich automatisch in bijvoorbeeld je iTunes of andere feed-toepassing downloaden.

Je kijkt naar makkelijk te maken lekker eten en hoort meteen het verhaal achter de ingrediënten, hun bereiding en wat die doen voor hoe je in je vel steekt. Dat zat ooit tussen onze oren. Ook dàt brengen we terug.

De eerste 'uitzendingen' zijn bedoeld als experiment. We zijn beduusd dat het meteen is opgepakt. Niet alleen in de 'bovenwereld' (Zibb.nl door Richard Kok), maar ook in de hardcore blogging underground (op aboutblank.nl. Nu nog FF via Youtube.com dus. Vanaf mid-januari via je eigen kanaal in samenwerking met Marco en zijn marketingfacts.tv.

Centraal in deze uitzending staan de varkens van Kees en Frances Scheepens uit Best. Twee bijzondere mensen. Beiden dierenarts. Beiden Brabanders en verstandige Nederlanders. Na de laatste varkenspestcrisis besloten dat het genoeg was. Ze haalden 'nieuwe' oude varkens naar Nederland: de Berkeshire's van Koninging van Victoria van Engeland. Op dit moment fokken ze in de VS varkens met Omega-3 vetzuren. Dit dier heeft het van nature. Later volgt daarover meer. Kees en Frances zullen het hier zelf toelichten.

Het vlees was voor Marc meer dan een ontdekking. Daarna hebben we er thuis mee gekookt. Ongelofelijk. Wat hebben we toch 'verkloot'- vous m'excuserez le mot - door voor magere varkens te gaan! Zoals Marc's 'sous' Bas Lintvelt (net zo'n verdomde 'Westerling' als ik zelf) het zei: "schofterig lekker, niet zo schichtig wezen."

Wordt vervolgd: Marc Smeets - iedere donderdag, 9.00h! (volgende week: ongelofelijke maaltijdsoep - en, oeps, nog gezond ook). Natuurlijk: ook met verhalen over boeren, hun producten en de prijs van eten.
Dit artikel afdrukken