In een beweging die tegen de gebruikelijke e-commercetrends in gaat, heeft Makro sinds woensdag zijn webwinkels Makro Direct, Wijn online, Baby & Peutershop en Makro Webshop gesloten. "We willen van inkopen en shoppen weer een beleving maken", zegt Makro op de eigen website.

Het besluit om de online-activiteiten te stoppen, vloeit voort uit de in februari aangekondigde strategiewijziging. Makro gaat een nieuw winkelconcept ontwikkelen waar op de winkelvloer meer te beleven is. Het assortiment wordt van 65.000 naar 32.000 verschillende artikelen teruggebracht en zal zich concentreren op food en foodgerelateerde producten.

De groothandelsketen heeft voor de aanpassingen de komende 2 jaar €50 miljoen uitgetrokken. De 17 bestaande winkels moeten "uitgroeien tot fysieke marktplaatsen waar van alles te doen is en daarom stelt Makro Nederland de winkels ook open voor andere activiteiten. Andere ondernemers kunnen er hun eigen diensten en producten aanbieden", aldus het FD. De eerste vestigingen Makro nieuwe stijl openen 6 juli in Beverwijk, Leeuwarden, Nijmegen en Den Bosch.

Horeca-ondernemers kunnen wel online blijven bestellen en laten bezorgen. Dat doet circa 60% van de horecaklanten op dit moment al. Makro verwacht dat dit naar 80 à 90% zal doorgroeien.
Dit artikel afdrukken