Op dit moment vindt in Frankrijk maar 3% van het aantal woon-werkverplaatsingen op de fiets plaats. Het Europees gemiddelde is 7%. Zelfs 58% van de Fransen die binnen een straal van 1 kilometer van hun werk wonen, neemt de auto.

Met het oog op het verbeteren van de volksgezondheid en het verminderen van de luchtvervuiling moet in 2024 9% van de woon-werkverplaatsingen per fiets plaatsvinden.

Het plan vélo bestaat uit een pakket van 25 maatregelen. De vijf belangrijkste licht Le Figaro in onderstaand filmpje toe. De Franse staat neemt het voortouw met een nationaal fonds van €350 miljoen (€50 miljoen per jaar). Nog niet eerder nam de staat daadwerkelijk een financiële verantwoordelijkheid. De fiscale fietskilometervergoeding, waar tot op heden nog maar 85 bedrijven gebruik van maakten, wordt versimpeld en uitgebreid. Vanaf 2020 is deze verplicht voor ambtenaren. Er komen bewaakte fietsenstallingen bij de stations, en tweerichtings-fietspaden. Fietsen krijgen een nummerplaat om fietsendiefstal te voorkomen. Op de lagere scholen komt er een 'ik-kan-fietsen'-programma.

Olivier Schneider, voorzitter van de Fédération des usages de la bicyclette (FUB) is blij dat het plan er nu eindelijk ligt, al had hij op meer gehoopt. "De impact van het plan zal afhangen van de investeringen van lokale overheden, bedrijven, vakbonden en werkgevers. Maar nu begint het serieus te worden!"

Dit artikel afdrukken