Beebox, HelloFresh, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox hanteren voortaan de wettelijke bedenktermijn van twee weken en beloven dit ook duidelijk te communiceren. Op overtreding staat een boete van maximaal €450.000. De twee weken bedenktijd gaat in op de dag van ontvangst van de eerste maaltijdbox en het herroepingsrecht geldt zonder opgave van redenen.

De ACM kwam in actie na een regen van klachten via ConsuWijzer. "Steeds vaker worden producten zoals maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden. Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je een abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat", zegt ACM-bestuurslid Anita Vegter.

'Noodzakelijkerwijs agressief'
Op de NOS leggen een aantal experts uit waarom de maaltijdboxaanbieders zo agressief te werk gaan. Het winnen en binden van klanten is kostbaar en de start-ups moeten inmiddels miljoenen aan investeringen laten renderen. Ook blijkt de markt voor online food (vers) beperkt, worden maaltijdboxen als relatief duur ervaren en blijven het niet zelf een keuze kunnen maken uit vers en aarzeling bij de snelheid van levering struikelblokken.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken