Afgepaste porties
Recent onderzoek laat zien dat thuisbezorgd eten niet alleen voor gemak en tijdwinst zorgt, maar ook bijdraagt aan gewichtsverlies en gezond eten, schrijft The Huffington Post. Dat is het gevolg van de afgepaste porties. Je krijgt de kans niet meer om je te overeten. Dat zou vaak wel gebeuren bij een traditioneel bij elkaar gekozen en zelf gekookte maaltijd. Wie kookt uit een maaltijdbox gebruikt de aangeleverde hoeveelheden en daarmee houdt het op.
De proefpersonen bleken 40% minder vet- en suikerrijke levensmiddelen in huis te halen.Internetbestellen: minder verleiding
Ook het bestellen en laten bezorgen van boodschappen blijkt beter voor de lijn. Je wordt immers niet verleid tot aankopen waar je eigenlijk niet voor naar de winkel ging. Het aanklikken van boodschappen op een lijstje stelt je minder bloot aan de slimme verleidingstrucs van winkelinrichters.
Een kleinschalig onderzoek door de Universiteit van Connecticut toonde aan dat de 28 vrouwelijke proefpersonen die 8 weken lang hun boodschappen online deden, zich beter aan hun boodschappenlijstjes hielden en als gevolg daarvan meer afvielen. De proefpersonen bleken 40% minder vet- en suikerrijke levensmiddelen in huis te halen.
Geen bulkvoorraden
Een ander voordeel van internetbestellen is dat je minder levensmiddelen in grote hoeveelheden inslaat. Het Amerikaanse National Bureau of Economic Research analyseerde geografische BMI-data tussen 1990 en 2010 en constateerde dat er een sterke correlatie bestond tussen het aantal grote supermarkten waar Amerikanen hun auto's volladen en de obesitascijfers in de buurt daarvan. Mensen die hun boodschappen bij megasupermarkten doen, kopen meestal grotere hoeveelheden, waar ze thuis eindeloos van kunnen eten en snoepen. Bovendien bestaat het aanbod veelal uit bewerkte en dikmakende voedingsmiddelen.
Moderne maaltijdboxen en en boodschappenlijstjes lijken een uitstekend middel in de strijd tegen obesitas.
Fotocredits: Nederlandse maaltijdbox van Marley Spoon, Foodlog Media
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Paul, ik denk dat je de kop moet scheiden van de intenties van Albert Heijn en dat er wel degelijk voorbeelden zijn waarbij je aansluiting kan vinden bij de strekking van dit artikel. Binnen ons concept (beebox) gaat het in ieder geval duidelijk om de 'groen en gezond' centraal te stellen en juist in te grijpen in de keten zoals deze tot op heden is georganiseerd. Wij gaan daarbij nog een stap verder, door ook nadrukkelijk te kijken naar de maatschappelijke 'benefits' en weg te blijven van de oude economie, waarbinnen het alleen lijkt te draaien om winstmaximalisatie. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de boer een faire prijs krijgt én de consument een faire prijs betaalt (in ons geval biologisch, onder de prijs van de supermarkt). Als dan de bedrijfshuishouding in de basis ook nog eens gezond is - wat uiteraard een randvoorwaarde is - dan kan een win-win-win worden gerealiseerd voor alle stakeholders.
Ik geloof niet veel van de kop.
Ja, 'maaltijdboxen' kunnen misschien dat effect hebben, maar als ik het AH concept goed doorneem, wordt het slechts als middel ingezet om 'gratis' te gaan afleveren.
De maaltijdboxen die we tot nu toe gewend waren, zijn toch wel gericht op mensen die graag koken en een beetje apart. Goedkoop zijn ze niet, (zeker niet voor mensen die gewend zijn om erg weinig aan groente/fruit uit te geven.
'Online' heeft een onmiskenbaar groot voordeel op 2 punten:
- In vergelijking met een winkel zijn het aantal 'contactpunten' om op verleiders te attenderen minimaal. Dat merkte ik pas echt duidelijk toen ik na meer dan een jaar weer eens in een supermarkt kwam.
- in tegenstelling tot het fysieke winkelwagentje kun je online gewoon even rustig door je boodschappen gaan om te kijken of je wat mist en vooral: om dr uit te gooien wat je eigenlijk niet nodig had.
Wel bestel ik makkelijker 'op voorraad'. Je hoeft er nu immers niet mee te sjouwen. Dit in tegenstelling tot vroeger dat ik veel vaker had: op= op. (zowel toen, als nu bestel ik in principe 1x per week)