Voor de nieuwe bezorgservice Habit ook maar één maaltijdbox bij je bezorgd heeft, moet je een aantal testen ondergaan. Het team van Habit stelt op basis van een aantal bloed- en genetische tests vast wat voor jou de optimale voeding is en waarom. Daarna pas komen de koks, recepten en ingrediënten in beeld, en krijg je je persoonlijke voedingsplan als maaltijdbox thuisbezorgd.

Habit is bedacht door Neil Grimmer, geen onbekende in de foodwereld. Grimmer bedacht eerder het babyvoedingsbedrijf Plum Organics, dat hij in 2013 voor $249 miljoen aan het Amerikaanse voedingsconcern Campbell verkocht. Ook nu is Campbell bij de nieuwe onderneming betrokken; de soepmaker investeerde $32 miljoen.

'Personalized nutrition' is gewoon gezond verstand
Grimmer, een voormalig triatleet, kwam op het idee van personalized nutrition toen hij na het stoppen met zijn sportieve carrière 23 kilo aankwam. Op zoek naar de beste manier om weer een gezond mens in een gezond lijf te worden, liet hij bloed- en genetische testen afnemen. Hieruit zou blijken dat zijn lichaam niet goed weet om te gaan met geraffineerde koolhydraten, suikers en zetmeel maar wel van een eiwitrijk dieet. Door alleen eiwitrijke producten te eten, viel hij 11 kilo af. "Kijk om je heen. We zijn allemaal anders qua vorm, afmeting, leeftijd, geslacht en we hebben allemaal een andere leefstijl", zegt Grimmer. "Het is gewoon gezond verstand om het idee te verwerpen dat we allemaal hetzelfde eten nodig hebben, in dezelfde hoeveelheden en op dezelfde tijden. En de wetenschap geeft ons nu gelijk."

Multidisciplinair team
Habit bestaat uit een team van voedingsdeskundigen, diëtisten, wetenschappers, chefkoks, voedingswetenschappers en gezondheidscoaches die op basis van iemands testresultaten een gepersonaliseerd voedingsplan opstellen. Habit-afnemers krijgen bovendien coaching op het gebied van wellness en gezonde voeding. In een filmpje legt Habit zijn filosofie uit:



TNO
Voor het wetenschappelijke deel van de Habit-plannen, is Grimmer een exclusieve samenwerking aangegaan op het gebied van gepersonaliseerde voeding met TNO. Ben van Ommen, principal scientist Systeembiologie bij TNO: "We hebben er alle vertrouwen in dat Neil Grimmer erin zal slagen om Habit tot een groot succes te maken door te voorzien in een behoefte die leeft onder gezondheidsbewuste consumenten."

Geen gewone maaltijdbox
Er rest eigenlijk nog maar één vraag. Lukt het Habit met zijn gezondheidsmarketing waar concurrenten falen? Andere maaltijdboxleveranciers hebben eveneens op gemak gebaseerde verkoopstrategieën, maar hebben de grootste moeite klanten vast te houden.
Dit artikel afdrukken