Ook Indiase stedelingen laten hun eten thuisbezorgen, schrijft het FD. In de grote én kleinere steden van het subcontinent schieten bezorgdiensten uit de grond. De markt is er rijp voor. Het smartphonegebruik - nodig om te kunnen bestellen - is gis de laatste jaren geëxplodeerd, net als het aantal mensen dat geld over heeft voor thuisbezorgd eten.
Inmiddels komt 40% van de omzet van restaurants uit online geplaatste bestellingen; naar verwachting groeit de markt de komende 2 jaar met 35% door.
De concurrentie onder de bezorgbedrijven is moordend. De twee grootste maaltijdbezorgers in India, Swiggy en Zomato, hebben concurrentie gekregen van wereldspelers Foodpanda (eigendom van Delivery Hero) en UberEats. Deze beursgenoteerde bedrijven grossieren in gratis extraatjes voor de klant om maar marktaandeel te verwerven. Daardoor wordt er wel veel omzet maar vooralsnog geen winst gemaakt. Swiggy, bijvoorbeeld, leed een verlies van omgerekend €47,4 miljoen. Het bedrijf heeft 90.000 bezorgers rondrijden en bezorgt 22 miljoen bestellingen per maand.
De boomende maaltijdbezorgsector kent in India vergelijkbare problemen als in Europa. Bezorgers hebben een onzekere rechtspositie en weinig perspectief op carrière-ontwikkeling.
Het Financieele Dagblad - Stadse Indiër ontdekt het gemak van de bezorgde maaltijd
Inmiddels komt 40% van de omzet van restaurants uit online geplaatste bestellingen; naar verwachting groeit de markt de komende 2 jaar met 35% door.
De concurrentie onder de bezorgbedrijven is moordend. De twee grootste maaltijdbezorgers in India, Swiggy en Zomato, hebben concurrentie gekregen van wereldspelers Foodpanda (eigendom van Delivery Hero) en UberEats. Deze beursgenoteerde bedrijven grossieren in gratis extraatjes voor de klant om maar marktaandeel te verwerven. Daardoor wordt er wel veel omzet maar vooralsnog geen winst gemaakt. Swiggy, bijvoorbeeld, leed een verlies van omgerekend €47,4 miljoen. Het bedrijf heeft 90.000 bezorgers rondrijden en bezorgt 22 miljoen bestellingen per maand.
De boomende maaltijdbezorgsector kent in India vergelijkbare problemen als in Europa. Bezorgers hebben een onzekere rechtspositie en weinig perspectief op carrière-ontwikkeling.
Het artikel deed me denken aan de kantoorbezorging. In India is dat een belangrijke variant op de thuisbezorging: het eten wordt thuis bereid door (vrijwel altijd) de echtgenote en via 'delivery boys' per fiets bij manlief op kantoor bezorgd. Het gaat nooit fout, behalve wanneer je als filmregisseur bedenkt hoe interessant het zou zijn als het een keer wél fout ging. En dan maak je daar een prachtige, in Mumbai gesitueerde film van: The Lunchbox (2013).