Carrotmobbing. Al eens van gehoord? Maak een winkel of bedrijf gek en beloof de baas dat je alles bij hem zult kopen als hij de wereld maakt zoals je zou willen dat'ie is. Eis dus niet als een activist dat hij investeert - met alle onzekerheden - maar sluit een deal want consumenten zijn nou eenmaal de boterham van ieder bedrijf en iedere economie. Geen boycot maar een beloning. Het patroon van de burger die wel wil maar als consument niks doet, wordt doorbroken. De consument neemt als burger en financier van de wereld het voortouw.
Carrotmobbers zijn vooral actief in de US. Er zijn carrotmobcellen in Duitsland en Vlaanderen, nota bene in het Hasselt van foodloglezer Steven Schepers die er wellicht meer van weet.
In Nederland probeert bijv. de duurzame delisuper Marqt het omgekeerd te organiseren. Directeur Quirijn Bolle wil zijn klanten aandeelhouder maken
Volgens het onderstaande filmpje is lokken met een wortel beter dan boycotten met een stok. Naar verluidt kochten carrotmobbers in een paar uur een complete avondwinkel leeg. Klinkt raar, maar een retailer zou daar helemaal niet blij mee zijn. Hij had immers veel meer kunnen verkopen. Kopen ze hem dus de volgende keer weer leeg, of gaan ze dan naar de buurman aan de andere kant van de stad? En wat doet de winkel van een week geleden dan?
Wat kunnen carrotmobbers bedrijven echt beloven?
Carrotmob Makes It Rain from carrotmob on Vimeo
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
geweldig energiek! En ja er zijn allerlei ifs, buts, ja maars en tochs te noemen, maar de mobiliserende kracht die er vanuit gaat spreekt me erg aan. Niet de steun aan een verduurzamende winkel zelf is een effect, maar de uitstraling en bewustwording van consumentenkracht is geweldig. resteert de vraag voor welke MOB komt Nederland uit zijn eigen koopgedrag? Waar mobben wij voor? voor smaak, voor duurzaamheid....of eigenlijk vooral voor de laagste prijs ;-)
Volgens mij moeten we het gewoon uitproberen. Laat iemand iets centraals organiseren waar veel mensen zijn. Bijvoorbeeld bij een festival ofzo. Lowlands? En dan 2000 mensen op de been brengen om allemaal biologische worteltjes te kopen ofzo. Moet je van te voren wel die plaatselijke winkel waarschuwen zodat ze ook worteltjes kunnen inkopen en een afspraak maken over wat ze doen met de winst. Wedden dat je dan de pers haalt!
Wie voelt zich aangesproken om iets te organiseren?
En dan Floortje, als je de pers hebt gehaald, wat heb je dan bereikt?
Dick,dat jij die vraag moet stellen. ;-) Aandacht in de pers is toch het begin van alles!! ?? Als het lukt, lok je uit tot vaker, beter,meer .... en anders niet dan was het gewoon een leuke poging om verandering te brengen
1. Gratis reclame: Dat iedereen meer biologische worteltjes gaat kopen
2. Dat mensen het idee gaan overnemen: meer carrotmobs in NL.
3. En indirect daarmee dat mensen zich meer bewust zijn van hun invloed als consument
4. Dat de winkel in kwestie meer investeert in duurzame dingen, als je dat tenminste van te voren hebt afgesproken
5. Dat dat dan weer een uitstraling heeft naar andere winkels als inspirrend voorbeeld
Genoeg om jou op de barricades te zetten?