Of het wat zou wezen voor Nederland. Dat vroeg NRC Next zich af. Enkele lezers vroegen spontaan of we het foodlog wilden voorleggen omdat de discussie onder de Nextlezers weinig opleverde.

Carrotmobbing. Al eens van gehoord? Maak een winkel of bedrijf gek en beloof de baas dat je alles bij hem zult kopen als hij de wereld maakt zoals je zou willen dat'ie is. Eis dus niet als een activist dat hij investeert - met alle onzekerheden - maar sluit een deal want consumenten zijn nou eenmaal de boterham van ieder bedrijf en iedere economie. Geen boycot maar een beloning. Het patroon van de burger die wel wil maar als consument niks doet, wordt doorbroken. De consument neemt als burger en financier van de wereld het voortouw.

Carrotmobbers zijn vooral actief in de US. Er zijn carrotmobcellen in Duitsland en Vlaanderen, nota bene in het Hasselt van foodloglezer Steven Schepers die er wellicht meer van weet.

In Nederland probeert bijv. de duurzame delisuper Marqt het omgekeerd te organiseren. Directeur Quirijn Bolle wil zijn klanten aandeelhouder makenvan zijn bedrijf. Begrijpelijk, want dan heb je vastigheid in plaats van een grillige structuur van wereldverbeteraars. Bedrijven maak je niet van vandaag op morgen.

Volgens het onderstaande filmpje is lokken met een wortel beter dan boycotten met een stok. Naar verluidt kochten carrotmobbers in een paar uur een complete avondwinkel leeg. Klinkt raar, maar een retailer zou daar helemaal niet blij mee zijn. Hij had immers veel meer kunnen verkopen. Kopen ze hem dus de volgende keer weer leeg, of gaan ze dan naar de buurman aan de andere kant van de stad? En wat doet de winkel van een week geleden dan?
Wat kunnen carrotmobbers bedrijven echt beloven?




Carrotmob Makes It Rain from carrotmob on Vimeo

Dit artikel afdrukken