De Nederlandse architect Herman Bessels denkt dat levensmiddelenfabrikanten een essentiële fout maken door alleen maar te praten over transparantie. Die moet je laten zien, zegt hij.

Fabrikanten streven naar vertrouwen van de consument, maar verstoppen hun productieprocessen achter dichte muren en in gesloten fabrieken. Zo maken ze zich het leven ingewikkeld, vindt Bessels want ze zouden domweg kunnen laten zien hoe ze hun producten maken door hun dichte muren door grote glazenpanelen te vervangen. Dat zegt Bessels in een interview met EVMI.

Glazen gangen
Volgens de architect kun je met een paar eenvoudige ingrepen verbetering bereiken. "Met glazen gangen met overal zicht op de productie krijg je niet alleen letterlijk transparantie. Het geeft ook een betere binding van kantoorpersoneel met de productie.” En dan heeft hij het nog niet over bezoekers die door met eigen ogen te zien wat er gebeurt een 'beleving' meemaken die de binding met het product sterk kan vergroten. Hij verwijst bijvoorbeeld naar de auto-industrie waar klanten mee kunnen kijken met de productie van hun eigen auto, of naar de Oostenrijkse broodfabrikant Haubi's, die jaarlijks 100.000 consumenten over de vloer krijgt. Ook diverse brouwerijen bieden letterlijk 'kijkjes in de keuken', maar in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie zijn de voorbeelden verder maar schaars.

Vermijd 'nep'-beleving
Bessels vindt dat maar raar. Volgens hem is transparantie voor de toekomst van de sector noodzakelijk. Voor hygiëne-problemen hoeven de fabrikanten niet bang te zijn. "Een glazen gang biedt zelfs voordelen boven rondleidingen door de fabriek. Dan kun je namelijk cruciale, concurrentiegevoelige procedés veel beter buiten beeld houden. Je geeft zicht zonder inzicht.” En je hebt de gelegenheid de consument een bijzondere beleving mee te geven. Waarbij je niet moet doorschieten in een 'nep'-beleving: 'pretparkachtige toestanden' en 'panden als 'mislukte voormalig Oost-Duitse winkels' wijst hij af. Daarentegen kunnen producenten met een 'inspiratiecentrum' hun traditionele product weer 'hot' maken. "Foodbedrijven en -specialisten moeten consumenten het gevoel geven dat het een feest is dat ze er zijn. De eerste hand die je de klant geeft, is toch de knop van de voordeur”, stelt Bessels.

Bessels heeft de afgelopen 30 jaar ruim 100 projecten in de foodbranche ontworpen en gerealiseerd, waaronder Plusfood, Jeurgens Banket, Vion, Zuivelhoeve, Ruitenberg, Oliehoorn en LePoole. Nu is het wachten nog op compleet van plexiglas gemaakte etenswarenfabrieken en slachterijen.


Fotocredits: Don't throw stones, Instant Vantage
Dit artikel afdrukken