“In ieder voedingspatroon is ruimte voor iets lekkers. Ook het Voedingscentrum zegt dat. Ons uitgangspunt is dan ook ‘iets lekkers kan er zijn en zal er zijn’. Maar we steken onze kop niet in het zand. We zien ook dat overgewicht en obesitas een probleem zijn. Als Nestlé willen we levenskwaliteit verbeteren en bijdragen aan een gezondere toekomst,” zegt Martine Olijslagers. Dat doet Nestlé op meerdere manieren.

Vorig jaar introduceerde Nestlé in Europa YES!. Voor het bedrijf een nieuwe productlijn bestaande uit onder andere groenten-, fruit- en notenrepen. “Het voordeel van nieuwe producten is dat er nog geen smaak-benchmark is.” Een reep waarover de meningen over smaak, prijs en gezondheid overigens verdeeld zijn.

Nestlé blijkt zowel supermarkten als consumenten te adviseren en te informeren over gezondere keuzes. “We raden impuls-verkooppunten als benzinepompen aan geen 2-halen-1-betalen-aanbiedingen te doen met onze producten.” Een andere manier waarmee Nestlé de consument probeert te helpen is het aangeven van de portiegrootte op de verpakking. Daarnaast richt het voedingsconcern zich in zijn marketinguitingen alleen op volwassenen. “We hebben geen producten met kinderspeeltjes,” zegt Olijslagers “We proberen consumenten bewust te maken van wat ze kiezen. Al weten ze heus wel dat een reep chocolade geen appel is.”

Om consumenten mee te nemen in gezondere keuzes, moet reductie stap voor stap gebeuren
Suiker is er niet alleen voor de zoete smaak
Sinds 2000 vermindert Nestlé de hoeveelheid suiker in zijn producten. “We hadden de ambitie om in 2014 en 2016 in al onze producten 10% suikerreductie te realiseren ten opzichte van 2000. Uiteindelijk is 8% gelukt. Naar 2020 toe willen we nog eens 5% suiker verminderen. Dat is lastig, want voor 3% minder suiker heb je bijvoorbeeld 25% meer melk en cacao nodig.” Olijslagers stipt aan dat suiker niet alleen voor een zoete smaak nodig is: “Denk aan knapperigheid. Om die bite te behouden, vervangen we suiker door bijvoorbeeld gepofte granen. We gaan met reductie zo ver als we kunnen. Smaakverandering gaat stap voor stap en heeft tijd nodig. Om consumenten mee te nemen in gezondere keuzes, moet reductie stap voor stap gebeuren. Door te veel verandering zouden we zo maar een grote groep kunnen kwijtraken.”

Als een suikerspin
“Onze onderzoekers in Zwitserland hebben een holle suiker ontwikkeld. Als je water, suiker en melk met kracht in warme lucht perst, ontstaat een gestructureerde suiker, met de structuur zoals een suikerspin. Op de tong proef en ervaar je suiker. Je consumeert minder calorieën; de kern ontbreekt. Met de holle suiker kunnen we tot een suikerreductie van 40% komen in een chocolaatje. Er is wel een nadeel: de holle suiker heeft een andere structuur dan de normale.” Daardoor kun je er niet zomaar gewone suiker mee vervangen.

Bianca van der Ha
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Vorig jaar lanceerde Nestlé in Groot-Brittannië de Milkybar Wowsomes met deze holle suiker. “Dit product is goed ontvangen. We zijn nu aan het onderzoeken of we de holle suiker ook in andere producten kunnen toepassen. Een concrete introductie is op korte termijn niet te verwachten.”

Iedereen heeft een zorgplicht naar zijn medemens toe. Daar ligt een taak voor Nestlé op het gebied van ingrediënten, portiegrootte en een gebalanceerd dieet
Samen
Een aanpak waarbij alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen, is volgens Olijslagers belangrijk om het obesitasprobleem aan te pakken. “Iedere partij moet kijken wat-ie zelf kan doen om bij te dragen aan een oplossing. Nu voelt het alsof de industrie alles op zijn bordje krijgt. De overheid kan met regelgeving de ontwikkeling van een gezonder aanbod versnellen. De wetenschap onderzoekt wat gezond is en wat niet. Bedrijven moeten kindermarketing stoppen. We zijn met de branchevereniging VBZ bezig om concrete invulling te geven aan de gemaakte afspraken in het preventieakkoord. De industrie werkt hier samen aan de realisatie van dit akkoord.”

“We weten dat bij een obesitasaanpak educatie heel belangrijk is. Een deel van de consumenten vindt gezond kiezen lastig. Daarmee moeten en kunnen we hen helpen. Iedereen heeft een zorgplicht naar zijn medemens toe. Daar ligt een taak voor Nestlé op het gebied van ingrediënten, portiegrootte en een gebalanceerd dieet. Obesitas is niet alleen door herformulering op te lossen.”

Olijslagers weet dat het publiek achterdochtig is als Nestlé zegt dat het gezonde voeding maakt. “Zien consumenten Nestlé, dan denken ze ‘daar zit vast iets achter’. Dat proberen we op te vangen door altijd transparant te zijn. Bij Nestlé werken allemaal moeders en vaders die hun kinderen gezond willen laten opgroeien. We hebben niet als doel de maatschappij te vergiftigen. Ik ben heel trots op alles wat Nestlé doet; we zijn vaak voorloper. Er zullen altijd critici zijn, en dat is ook goed. Tegelijk moet er ruimte zijn voor de nuance. Die nuance kan je aanbrengen in open gesprekken en in een brede samenwerking tussen alle partijen, wetenschap, bedrijven en rijk.”

Tijdens het congres Gezonde Innovatie van vandaag voeren we het gesprek over gezondere voeding, leefstijl en omgeving. Wat is ervoor nodig om bestaande en nieuwe bedrijven meer gezond aanbod te laten realiseren? We brengen al die partijen bij elkaar om over deze uitdaging te praten. Je kunt nog net de laatste kaartjes kopen, naar Ede komen vandaag en meedoen.
Dit artikel afdrukken