In 2014 kondigde de Belgische 'kwaliteitsdiscounter' Colruyt aan te gaan investeren in luxewinkels, onder de naam Cru. Het zijn een soort professionele boerderijwinkels.
Inmiddels zijn er 3 vestigingen. "Brood dat 48 uur gerezen heeft, ter plaatse uitgebeende vleesproducten van zelfgekweekte dieren, een uitgebreide wijnafdeling... Wie door Colruyts winkelketen Cru wandelt, trekt grote ogen. Wie naar de resultatenrekening van het bedrijfje kijkt, doet dat ook," schrijft De Tijd.

De luxesupermarkten zijn zwaar verliesgevend: het operationele verlies liep van €4,4 miljoen op tot €10 miljoen. Toch investeert Colruyt verder in Cru. Met Cru boort Colruyt een nieuw klantensegment aan, dat meer geld overheeft voor Cru's luxeproducten en daardoor bijdraagt aan een betere winstmarge - die bij Colruyt onder druk staat.
De Tijd - Verlies luxewinkel Colruyt verdubbeld
  • Deel
Druk af