De afgelopen 4 jaar zijn Nederlanders vooral luxere en duurdere chocola gaan eten, schrijft Distrifood op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. Gaven we in 2013 nog €469,3 miljoen uit aan chocolade, in 2017 kochten we voor €560,1 miljoen chocolade in de supermarkten. “Wanneer we willen genieten, willen we ook over de top verwend worden,” zegt IRI business insights director Sjanny van Beekveld.
Dat kan uitstekend met chocola, want “er is een onwaarschijnlijke diversiteit," aldus foodtrendexpert Anneke Ammerlaan in het AD. Zij onderscheidt vier soorten chocoladeliefhebbers. Dat zijn de 'culinaire eter' die op exclusieve chocolademerken valt, de 'ethische eter' - die alleen chocolade wil als de productie ethisch verantwoord is - en de 'gezondheidseter' die inzet op de gezonde stofjes in bijvoorbeeld rauwe chocolade. De grootste groep chocoladefans houdt het lekker bij de massamerken als Tony’s Chocolonely, die met hippe namen, nieuwe smaaksensaties (karamel-zeezout!) en een kwaliteitsaanbod de supermarktschappen vol leggen.
Distrifood - Luxe ijs en chocolade winnen aan populariteit
  • Deel
Druk af