Zolang China prioriteit geeft aan de voortdurende economische groei en productie en dat vooral mogelijk maakt op basis van kolengestookte energiecentrales en fabrieken, zal het luchtvervuilingsprobleem niet verminderen.Het vraagstuk dat daardoor ontstaat heeft inmiddels epische vormen aangenomen. Chinese piloten moeten een certificaat halen om 'blind te landen' op de luchthaven van Beijing. In Shanghai wordt de verkeerspolitie uitgerust met 'neusfilters'. In 2012 zou de luchtvervuiling tot 1,2 miljoen extra doden geleid hebben.

Roosegaarde
De problematiek heeft inmiddels aanleiding gegeven tot een breed scala aan kleinschalige, particuliere oplossingen. Van zelfgemaakte luchtfilters (inclusief workshops) tot een fiets met ingebouwde luchtreiniger - die overigens als een statement tegen de kolenvervuiling bedoeld is.
Of wat te denken van de (Nederlandse) vinding van een electrostatische 'luchtstofzuiger'? Volgens Daan Roosegaarde kan een - in de grond ingegraven - koperen ring een electrostatisch veld genereren dat smogdeeltjes uit de lucht aantrekt en een lokaal schone plek kan creëren (zie de video in het bericht in de Washington Post). De Chinese autoriteiten zouden hier serieuze interesse voor hebben.

Kunstregen Regen
Maar de Chinese autoriteiten overwegen voor de smogbestrijding een 'vertrouwd' wapen in te zetten: 'kunstregen'. Al sinds de jaren '50 heeft China geïnvesteerd in het zelf kunnen maken van regen, om de chronische watertekorten te kunnen opvangen. China's 'regenleger' beschikt over "6.902 'cloud-seeding' kanonnen, 7.034 raketwerpers voor chemicaliën, meer dan 50 vliegtuigen en 47.700 werknermers", aldus de Washington Post. Dit leger zorgde voor de stralend blauwe lucht in 2008.

Het idee is om, net als bij echte kunstregen, voor de smogbestrijding wolken te 'insemineren' met druppelvormende stoffen, zoals droogijs, zilverjodide en zoutpoeder. De daardoor opgewekte regen zou de vervuilingsdeeltjes dan uit de lucht spoelen in een proces dat 'wet deposition' heet. En daar zit de aarzeling. Want wat zijn de gevolgen als je wolken vol luchtvervuiling beschiet? Wat doen de schadelijke stoffen straks in het water en op de grond? Is het wel een effectief proces? Hoeveel regen 'steel' je op deze manier voor de steden van gebieden waar de regenval hard nodig is?

Cleantech in China: een markt $555 miljard
De Chinese autoriteiten laten niet veel los over hun mogelijke oplossingen voor de smogproblematiek. Eén ding is duidelijk: ze blijven terughoudend om de oorzaak aan te pakken. Toch lijkt er recentelijk een barst gekomen te zijn in het bolwerk van de kolengestookte energiecentrales, fabrieken en auto's. De autoriteiten maakten een plan van 280 miljard dollar bekend om minder kolen te gaan gebruiken en zwaar-vervuilende auto's uit te bannen.

Europese en Amerikaanse 'clean-technology' bedrijven staan te trappelen om China te helpen. Naar verwachting zou de Chinese clean-tech markt in 2020 al een omvang van 555 miljard dollar kunnen bereiken. Zullen de Chinezen dan eindelijk ruimer adem kunnen halen?

Fotocredits: 'Sunrise Nanjing', uitsnede, Ian Sanderson
Dit artikel afdrukken