Om Nederlandse tuinders en fruittelers van hun overschotten als gevolg van het Russisch voedselembargo af te helpen, zijn o.m. PLUS, Jumbo en Albert Heijn begonnen met promoties van hun Hollandse waar.
PLUS adverteerde gisteren met de tekst "Mag het een tomaatje meer zijn?" Van 2,98 euro per kilo, gaan de trostomaten bij deze kwaliteitssuper deze week voor 0,89 euro per kilo over de toonbank. De super hoopt daarmee tevens een gezonder voedingspatroon te stimuleren.
Boeren- en tuindersorganisatie LTO is er niet blij mee, zo meldt de NOS.

'Liever minder verkopen'
"De telers zijn met deze acties niet geholpen. De tomatenprijzen zijn met 60 procent gedaald, en voor tomaten en komkommers krijgen telers 30 tot 40 procent minder", zegt Nico van Ruiten van LTO Glaskracht. "Vanuit het oogpunt van de teler kan er beter minder verkocht worden voor een redelijke prijs, dan heel veel voor niets, zoals dat nu gebeurt. De consument moet ook beseffen dat telers een redelijke prijs nodig hebben."

LTO Nederland vroeg de supermarkten vorige week om de prijs van groente en fruit niet te verlagen. De boerenkoepelorganisatie vernietigt liever product. Dat is een lastige boodschap naar consumenten die van vele NGO's en politici in de afgelopen jaren hebben begrepen dat we beslist geen voedsel mogen verspillen en zelfs de restjes moeten verwerken tot iets dat voor mensen eetbaar is.
Vanaf morgen mogen telers niettemin producten doordraaien of niet oogsten. En dat terwijl juist LTO altijd wijst op de aanstaande voedseltekorten waar de wereld voor staat om de hoge productie - en daarmee samenhangende problematisch prijsvorming voor boeren, tuinders en telers - in Nederland te legitimeren.

Vrije markt
Op de website van het FD zijn 4 reacties te lezen. Een lezer stelt dat de tuindersprijs voor tomaten al wekenlang 5 cent per kilo is, terwijl supers er toch 3 euro voor blijven vragen. 'Hoezo vrije markt en vraag/aanbod-werking?' vraagt hij zich af. Een andere lezer wijst erop dat de vrije markt zo werkt. Als er veel aanbod is, dalen de prijzen. Als er veel te veel is, dalen ze fors. Weer een ander corrigeert de 5-cent man en zegt 'U verwart producentenprijs en detaillistenprijs. Als u voor een glaasje water moet betalen dan rekenen ze niet de waterprijs maar de ober die het moet vullen en pakken.'

Nederland produceert ca. 5x eigen consumptie
Kennelijk wil LTO een kunstmatige hoge prijs voor consumenten. De marktprijs voor groenten en fruit is immers de prijs die inmiddels een handelsrealiteit is. Rabobank verklaarde eerder al dat Nederland zozeer afhankelijk is van zijn export dat een hogere consumptie niet kan helpen het prijsbederf tegen te gaan. Consumptief kan ons land kan zichzelf circa 5 maal van zijn eigen productie voorzien.

'Naïef'
Op de website van PLUS toont een tomatenteler zich juist blij met de actie van de super. Alle beetjes helpen immers en het aanzetten tot extra consumptie kan juist op termijn goed doen.
Een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) noemde de reactie van LTO naar Foodlog 'naïef' omdat prijsvorming op de markt gebeurt en niet door de Nederlandse supers wordt bepaald. Hoe kunnen zij de prijzen hoog houden als ze op de markt onderuit gaan én wordt opgeroepen tot extra consumptie?
LTO kondigde gisteren aan met het CBL en de supers in gesprek te willen over de prijzen van groenten en fruit.
Dit artikel afdrukken