De Britse hartspecialist Aseem Malhotra, de Amerikaanse onderzoeker en arts Stephen Phinney en de Zuid-Afrikaanse paleoman en sportarts Tim Noakes bereikten de internationale media met een opvallende boodschap. 'Van bewegen val je geen gram af', citeert Le Monde in zijn kop. 'Bewegen is prima, maar denk niet dat je ervan afvalt ... dat zeggen dokters', schrijft The Guardian.

Suiker heeft het gedaan
In een opiniestuk voor het vakblad British Journal of Sports Medicine noemen de drie de industrie die ons er aan gewend heeft om dagelijks suikerrijke voeding en frisdrank te gebruiken, de grote boosdoeners van de obesitasepidemie. Als bewijs citeren ze een epidemiologisch onderzoek. Ze vinden dat het voldoende oorzakelijke bewijskracht heeft om hun zware beschuldiging te lanceren. Ieder extra blikje Cola of suikerequivalent daarvan, zeggen de drie dokters, "zorgt voor een verelfvoudiging van het aantal gevallen van diabetes."

Ieder extra blikje Cola zorgt voor een verelfvoudiging van het aantal diabetes gevallen
De dokters keren zich frontaal tegen Coca-Cola, het enige bedrijf dat ze met naam en toenaam noemen.
Ze schrijven: "Coca-Cola, dat $ 3,3 miljard aan reclame uitgaf in 2013, maakt ons wijs dat 'alle calorieën even zwaar tellen". Ze associëren hun producten met sport om ons te laten denken dat ze OK zijn als je maar sport. Wetenschap bewijst echter dat dat niet waar en dus misleidend is. Het maakt wel degelijk verschil welke calorieën je gebruikt. Suikercalorieën zorgen voor de opslag van vet en honger. Vetcalorieën zorgen voor verzadiging zodat je geen zin meer hebt om steeds meer te eten."

Pro-vet tegen Big Food
Met deze woorden brengen ze de low carb en pro-vet theorie in stelling tegen Coca-Cola en consorten. Zo krijgt het wetenschappelijke debat over vet is niet slecht een nadrukkelijk activistische wending die ongetwijfeld een belangrijke rol gaat spelen in de tegenbeweging die al jaren beweert dat Big Food het publiek bewust ziek zou maken om omzet te kunnen realiseren.

Te verwachten valt dat de bronnen die de heren citeren in de komende tijd gefileerd zullen worden op mogelijke fouten. Zij zijn echter zeker van hun zaak en schrijven: Het is tijd om de schade te keren die de PR-machine van de junk food industrie heeft aangericht. Laten we de mythe doorprikken dat obesitas het gevolg is van een gebrek aan beweging. Fout eten kun je er niet aftrainen.

Fotocredits: Coca-Cola, JeepersMedia
Dit artikel afdrukken