Achter de zonnige glimlach van Louise blijkt een slimme campagne schuil te gaan van het Franse Addict Aide.

Via Louise vraagt de organisatie die hulp aan verslaafden biedt, aandacht voor alcoholisme onder jongeren. Volgens Addict Aide is één op de 5 overlijdens van jongeren aan verslaving te wijten.

Wie zich dat realiseert, kijkt opeens met andere ogen naar de mooie plaatjes. Pas dan valt het kwartje. Op bijna iedere post staat Louise met een glas in haar hand, fles op tafel of drankje in de directe nabijheid. Vaak is ze alleen in beeld.

Louise is alcoholverslaafd.

Met een YouTube-filmpje kwam Addict Aide 'uit de kast':



'Gratis' campagne
De campagne 'Like my Addiction' werd gemaakt door het Parijse reclamebureau BETC in opdracht van Addict Aide. Het bureau postte 3 keer per dag, op momenten dat veel mensen op Instagram kijken (ochtend, lunchtijd en 's avonds laat) en ontwikkelde een uitgekiende 'acquisitiestrategie' met hashtags (een mix van 20 à 30 tags rondom mode, eten, natuur en feestjes), bots (om specifieke mensen te volgen en te liken) en een KOL (key opinion leader)-strategie die een aantal tieners met 20.000-100.000 volgers gebruikte om het account van Louise Delage verder te verspreiden.

Teleurstelling
Het bureau is uiteindelijk een beetje teleurgesteld. "We hoopten dat Louises gedrag meer volgers zou opvallen. Er waren een paar mensen die opzet vermoedden - waaronder een journalist - maar uiteindelijk zagen de meesten gewoon een knap jong ding en niet een best wel eenzaam meisje, dat helemaal niet zo gelukkig is en een serieus alcoholprobleem heeft", zegt Stéphane Xiberras, creative director van BETC. "Hoe meer mensen tegenwoordig hun ideale leven op de sociale media opvoeren, hoe meer dat lijkt te dienen om een niet-zo-ideale werkelijkheid te verbloemen."
Dit artikel afdrukken