Vele gerenommeerde restaurants en verzamelaars vertrouwden hun wijnen toe aan WineCare, een bedrijf dat in hartje New York voor een goede, climate controlled opslag zorgt. Als ze de flessen nodig hadden, konden ze die op afroep uit de kelders van WineCare halen. Dat werkte prima tot superstorm Sandy toesloeg. De flessen kwamen door elkaar terecht. De eigenaren namen daar geen genoegen mee. WineCare heeft een slim antwoord om daar mee om te gaan.

Verschillende klanten hebben rechtszaken aangespannen tegen wijnopslagplaats WineCare. Dat schrijft WineSpectator. De wijneigenaren kunnen sinds oktober niet meer bij hun wijnen, ter waarde van een slordige 2 miljoen dollar. Ze maken zich zorgen of ze hun wijn ooit nog terug zullen zien. Verzoeken om informatie leken aan dovemansoren gericht en toen de eigenaren op de stoep stonden, werd hen de toegang geweigerd.

De eigenaar van WineCare, Derek Limbocker, zegt dat hij contact heeft gehad met de eigenaren en heeft geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand is. De wijn is niet verdwenen of verpest. Na Sandy moest hij in opdracht van het New York City Dept. of Environmental Protection zijn kelders leegmaken en de wijnen naar hogergelegen klimaatkamers overbrengen. Daar is hij volop mee bezig. Er is alleen een klein probleempje. In de kelder lagen 27.000 kisten en dozen wijn. "Iedere kist had een barcode waarmee in een digitale database vastgelegd was op welke locatie in de kelder hij lag. Een door de storm gesprongen pijpleiding zette de kantoren van WineCare onder water, en voordat ze bij de database konden komen moesten de dozen en kisten verplaatst worden." Limbocker verwacht nog vier maanden nodig te hebben om alle dozen weer terug te plaatsen in te kelder en te re-indexeren. Dan zal weer duidelijk zijn van wie welke fles ook al weer is.

WineCare verzoekt zijn klanten geen nieuwe rechtszaken aan te spannen. Als extra maatregel heeft het bedrijf van Limbocker zijn eigen faillissement aangevraagd om eventuele zeurpieten hem en zijn medewerkers niet te laten storen bij hun werk. Ze zijn nl. keihard aan het werk om hun operatie weer op poten te zetten en hun klanten weer wijn te kunnen uitleveren. Zou het gezegde 'wat in het vat zit, verzuurt niet' ook van toepassing zijn op de vermiste flessen?*

* Het gaat om 1590 'vermiste' dozen. Daarin zitten befaamde wijnen uit de oude en nieuwe wijnwerelden. WineSpectator noemt: 'zeven flessen Château Cheval-Blanc 2002, zes flessen Pétrus 2007, 56 flessen Turley Zinfandel and Petite Sirah, zes flessen Sine Qua Non Grenache California Turn the Whole Thing 2009, 30 flessen Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 2008, vier magnums Montelena Estate Cabernet uit de jaren 1993 tot 1996, 73 kisten Morgon van Marcel Lapierre . [...] 93 flessen Antinori Solaia en Tignanello uit jaren sinds 1995, zes flessen Bertani Amarone della Valpolicella Classico uit 1964, 1967 en 1968, drie kisten Aldo Conterno Bussia Soprana Barolo 1996, zeven kisten Gaja en 114 flessen Sassicaia (waaronder 18 magnums).'

Fotocredits: fasteater
Dit artikel afdrukken