Online supermarkt Picnic heeft geen oneigenlijk gebruik gemaakt van het beeldmerk Max Verstappen. De websuper zette vorig jaar een filmpje online waarin een look-alike van Formule 1-coureur Max Verstappen de Picnic-boodschappen bezorgt. Supermarktketen Jumbo, sponsor van Verstappen, had geen moeite met de "geniale inhaker" op zijn eigen filmpje. Het management van Max Verstappen wel. Dat eiste een schadevergoeding van 350.000 euro, het bedrag dat Picnic op tafel had moeten leggen voor het inhuren van de echte Max. De rechtbank wees de eis af. "Het management heeft onvoldoende aangetoond dat er sprake is van reputatieschade", aldus Distrifood.
Distrifood - Eis F1-coureur Max Verstappen tegen websuper Picnic afgewezen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ach Pieter #4, daarvoor moet je niet bij Max zijn. Er staat gewoon in zijn contract dat hij bij elk interview een pet van Red Bull op moet hebben. Beetje kort door de bocht dit, om maar in F1-taal te spreken.
#3 Herinner je nog de Marlboroman waardoor roken stoer en aantrekkelijk werd gemaakt. Later wordt zo ook teruggekeken op de tijd van nu waarbij sterren zich over de rug van de samenleving verrijkten met reclameinkomsten van energydrinks. De schade van frisdrank in de VS is $1000 per Amerikaan. Elk blikje Red Bull wat verkocht wordt kost ons, de maatschappij, 1 euro aan verborgen schade en belandt ook nog vaak op straat. Het mag allemaal zogenaamd wettelijk maar is op een hoger niveau natuurlijk gewoon crimineel (kinderen aanzetten tot ongezond gedrag), amoreel. Maar mensen lijken los van moraliteit en vinden dat ze zo lang iets niet expliciet wettelijk verboden, het mag. Met Mark Rutte als triest hoogtepunt die Nederland nr 1 in wereldwijde belastingontwijking heeft gemaakt en de grijpstuiver, die Nederland binnenklauwt dan de belastinginkomsten van ontwikkelingslanden.
Ach en je kan inderdaad zeggen dat het alleen maar een zaak van beeldrecht is. Onze lieve Max was nog te beroerd om zijn petje bij Pauw af te zetten. Ook dan blijkt hij geen respect te hebben voor elementaire fatsoensnormen. Ik zou graag het recht hebben om zijn beeld af te plakken.
Pieter, wat heeft een zaak om onwettig gebruik van een beeldrecht te maken met gezondheidsschade van een product op een overall? De wetgever regelt wat wel en niet kan en mag in marketing, niet Max Verstappen. Denk maar aan Cola, bier en nog een trits van zaken die misschien wel of niet goed voor ons zijn.
Zullen we pusher Max Verstappen eens aansprakelijk stellen voor de maatschappeijke gezondheidsschade van Red Bull (ongeveer 1 euro per blikje) en hem als taakstraf blikjes (Red Bull staat ook hoog in de top zwerfvuil) laten oprapen.
De zaak is inmiddels weer een stapje verder. Verstappen krijgt gelijk van de rechter, maar er is nog uitspraak over de hoogte van de schadevergoeding.