Nederlandse boeren vinden dat ze te weinig beuren voor de producten die hun erf verlaten. Supermarkten moeten daar wat aan doen door hen meer te betalen. Dat vinden opiniemakers, NGO’s en dus ook nieuwszenders en kranten. Ook het ministerie van LNV denkt dat Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Aldi en de leden van SuperUnie het verschil moeten maken. Dat die dat niet kunnen omdat zo’n 80% van wat onze boeren maken in het buitenland wordt gegeten, wil niemand horen.

Vandaag, op 17 november, lanceren de actieboeren van de Farmers Defence Force Farmer Friendly, een nieuw logo dat de boer aan meer inkomen moet helpen. De Nederlandse supers moeten het logo gaan voeren. Ze moeten wat meer betalen voor de producten waarop het prijkt. De FDF verzamelt die op-gelden en keert een percentage daarvan uit aan de gratis deelnemende boeren. De rest blijft in kas om de eigen organisatie te kunnen bekostigen.

Het klinkt als een logisch idee, maar reken even mee. Supers moeten meer betalen voor een product dat voor vier vijfde naar het buitenland gaat. Wanneer is ‘meer’ dan ‘genoeg’? Als alle Nederlandse boeren mee willen doen, is het meteen heibel. 

De actieboeren hebben er een handje van om de distributiecentra van supermarktorganisaties te blokkeren. Dat leidt tot een situatie met een kort lontje. 
Supers die meedoen, zullen altijd te kort schieten. Zelfs als ze al het mogelijke in Nederland inkopen en duurder dan nodig betalen, zullen ze de Nederlandse boer niet kunnen helpen om zijn rekeningen afdoende te dekken. Supers die niet meedoen omdat ze zich nu al realiseren dat ze nooit van het gelazer met de boeren af zullen komen, worden de kwaaie pieren. En als ze om die reden dan maar nu meteen wel mee doen om geen gezeik te krijgen, zullen ook zij te kort schieten. 

Het logo wekt verwachtingen onder boeren die het niet waar kan maken. Maar het is aangekondigd. De geest is uit de fles.  

Natuurlijk zou het logo best wat kunnen worden in Brussel. Verreweg het grootste deel van de Nederlandse export blijft immers gewoon op de interne EU-markt. Maar dan nog moeten hier boeren verdwijnen: al 5 decennia beconcurreren Hollandse boeren hun Europese collega’s met lagere prijzen wegens overaanbod.

Deze column werd bijna 2 weken geleden geschreven voor de Levensmiddelenkrant en verscheen deze week in de printeditie van het blad. Of de FDF de opgelden alleen berekent over producten waar het logo op is afgebeeld, is - hoewel dat logisch zou zijn - onduidelijk. Het zou logisch zijn, maar de geruchten gaan dat de FDF net als eerder dit jaar nog steeds inzet op een percentage van de totale omzet van supermarkten. Dat zullen supermarkten niet kunnen accepteren. De FDF gaat vandaag op bezoek bij het CBL, de koepel van supermarkten in Leidschendam. Daar zullen zowel het uiteindelijke financiële ontwerp als de reactie van de supermarkten duidelijk worden.

UPDATE: 16u15
Het FarmerFriendly (FF) is inderdaad bedoeld om via een afroming over de totale omzet van supermarkten de boer te steunen. Volgens Jos Ubels van de FDF moet het CBL jaarlijks 3% inhouden van "het inkomen" van supermarkten die aangesloten zijn bij FF. Die 3% (ca. €1,25 miljard) wordt verdeeld over de leden van FF. FF wordt opgezet als coöperatie en staat wat de FDF betreft open voor alle boeren. Het concept wordt onder meer gesteund door DDB (melkveehouderij), NFO (fruit), NVP (pluimvee), NAV (akkerbouw), VVK (kalverhouderij). Volgens de FDF zou ook de gematigde oude boerenorganisatie LTO Nederland zijn ingestapt.

De FDF wil voor 10 december van het CBL horen of de Nederlandse supermarkten willen deelnemen aan het initiatief zodat het per 1 januari 2021 van start kan gaan. De organisatie hoopte dat de overhandiging van het plan aan het CBL op het podium buiten kon plaatsvinden. Dat weigerde het CBL. Het plan is binnen overhandigd.
Dit artikel afdrukken